site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > meandry marketingu > Raport SAR: Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej 2022/23
22.02.2023  |  Dodane przez Redakcja w meandry marketingu

Raport SAR: Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej 2022/23

alexander-mils-lCPhGxs7pww-unsplash

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR ogłosiło wyniki nowego badania  wynagrodzeń i stawek cennikowych realizowanego corocznie  dla zrzeszonych w SAR podmiotów, we współpracy z opracowującą wyniki badania firmą WTW Consulting.

W bieżącej edycji,  zrealizowanej na przełomie lat 2022 i 2023, wzięły udział 82 organizacje (firmy i marki) – tj. o 20 więcej w porównaniu z poprzednim rokiem – przekazując łącznie dane o wynagrodzeniach 7250 osób zwiększając o 29% liczbę pracowników objętych badaniem.

“Najnowsza fala badania płac i stawek w branży reklamowej potwierdziła, że przez cały poprzedni rok pracodawcy mierzyli się z presją płacową, jak i koniecznością podnoszenia stawek oferowanych Klientom za pracę zespołu. Decydowało o tym wiele czynników. Z jednej strony krótkotrwałe post pandemiczne odbicie wyrażone większymi wydatkami na marketing, a tym samym większą ilością ofert na rynku pracy dla specjalistów. I duża rywalizacja o najlepsze talenty, po które zaczęły sięgać zarówno firmy z branży np. IT czy platform cyfrowych, jak i marketerzy inwestujący w bardziej rozbudowane teamy in-house. Do tego dochodzi jeszcze dominujący profil kandydata do pracy w reklamie, z oczekiwanym dużo większym know-how cyfrowym. Zmiany podatkowe tzw. Polskiego Ładu i zamieszanie związane z ulgą dla klasy średniej również zapracowały na dynamikę płac. Choć aktualne spowolnienie gospodarcze zaczyna zmniejszać presję płacową to baza kosztowa pozostanie w 2023 r. wysoka, bo mówimy o branży, w której główną wartością, ale i kosztem są właśnie zasoby ludzkie” – mówi Dariusz Andrian, prezes zarządu SAR oraz CEO VMLY&R.

Przeciętny wzrost wynagrodzeń stałych (gwarantowanych) dla stanowisk wycenionych rynkowo w obecnej i poprzedniej edycji badania, oszacowano na 9%, zaś płacy całkowitej – na 10%. 

Badanie SAR po raz kolejny odnotowało pozytywny trend w niwelowaniu różnic wynagrodzeń kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach. W bieżącej edycji raportu wskaźnik równej płacy wskazuje różnicę na poziomie średnio 2% na niekorzyść kobiet. Wynik uległ poprawie, aż o 4 punkty procentowe w porównaniu do wiosennego badania SAR w 2022 roku, kiedy wysokość wskaźnika równej płacy wynosiła średnio 6%.    

“Dane w raporcie potwierdzają, że w branży komunikacji marketingowej w Polsce, a szczególnie w Warszawie, gdzie swoje siedziby ma większość badanych przedsiębiorstw, sytuacja kobiet na rynku pracy jest lepsza, niż w pozostałych sektorach gospodarki. Źródeł pozytywnej zmiany należy upatrywać zarówno w konsekwentnie prowadzonej przez pracodawców polityce wyrównywania stawek dla przedstawicieli różnych płci, wymuszonej w dużym stopniu przez wysoką podaż kompetencji, jak i w postawie samych kobiet, które z coraz większą odwagą prowadzą negocjacje wynagrodzeń. To dobre świadectwo dla naszej branży i liczymy na podobny trend także w obszarze “gender pay gap”  – komentuje Joanna Czekaj, członkini zarządu SAR, Managing Director Salestube, Group One.

Inny wskaźnik z badania związany z równością wynagrodzeń — luki płacowej, czyli „gender pay gap”, określa różnicę pomiędzy średnim wynagrodzeniem wszystkich kobiet i wszystkich mężczyzn w analizowanym sektorze. Na jego wartość istotnie wpływa rozmieszczenie kobiet i mężczyzn w hierarchii firm. Według badania SAR, w odniesieniu do wszystkich umów o pracę wskaźnik ten utrzymał się na poziomie 13%, tak jak w ubiegłym roku. Należy zauważyć, że wartość luki płacowej w branży komunikacji marketingowej jest wyraźnie niższa, niż ta odnotowana dla rynku ogólnobranżowego w Polsce (18% w 2022 roku i 21% w 2021 roku)  – zgodnie z danymi firmy WTW Consulting odpowiadającej za opracowanie prezentowanych wyników.

Dane nt. wynagrodzeń

W tabelach poniżej zaprezentowano wartość rynkową mediany dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie, prowizje czy nagrody uznaniowe.

Jest to wartość stałej płacy, określonej w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w PLN w wymiarze miesięcznym.

Rodzina/stanowiskomediana (PLN/m-c)
STRATEGY PLANNING 
SENIOR STRATEGIC PLANNER (poziom ekspercki)15 000
SENIOR STRATEGIC PLANNER (poziom starszego specjalisty)12 000
STRATEGIC PLANNER10 000
CREATIVE 
SENIOR COPYWRITER12 558
COPYWRITER8 300
SENIOR ART DIRECTOR (poziom ekspercki)15 200
SENIOR ART DIRECTOR (poziom starszego specjalisty)12 320
ART DIRECTOR9 000
GRAPHIC DESIGNER (średnio zaawansowany)7 000
DTP OPERATOR (średnio zaawansowany)7 000
DIGITAL 
SENIOR WEB DEVELOPER12 120
PROGRAMATIC SPECIALIST7 500
SENIOR MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D11 100
MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D7 800
PERFORMANCE SPECIALIST7 400
UX SPECIALIST (średnio zaawansowany)9 000
SEM/SEO 
SEM SPECIALIST7 500
SEO SPECIALIST7 300
CLIENT SERVICE 
ACCOUNT DIRECTOR (w zależności od poziomu)14 500 – 16 000
ACCOUNT MANAGER (w zależności od poziomu)8 400 – 9 500
ACCOUNT EXECUTIVE6 500
ACCOUNT ASSISTANT4 500
MEDIA 
MEDIA MANAGER (w zależności od poziomu)11 000 – 12 500
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER9 000
MEDIA PLANNER/BUYER7 000
SOCIAL MEDIA PLANNER/BUYER6 600
TRAINEE (Media Assistant)4 000
TRAFFIC 
TRAFFIC SPECIALIST6 500
Tab.1. Mediany wynagrodzenia gwarantowanego: miesięcznie [PLN]

Stawki cennikowe

Badanie SAR obejmuje również określenie wartości deklarowanych stawek cennikowych (wg stanu na 1.01.2023), czyli prezentowanych klientom na etapie negocjacji kontraktu. Wartość stawek cennikowych za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą  uzyskiwaną przez pracowników.

Porównanie stawek cennikowych zadeklarowanych przez uczestników badania na 2023 i 2022 (na stałej próbie firm, które przekazały dane w obu ostatnich edycjach), wskazuje na wzrost stawek dla praktycznie wszystkich analizowanych stanowisk.

“Konsekwencją wzrostu kosztów pracy w agencjach komunikacji marketingowej jest konieczność podnoszenia stawek godzinowych oferowanych Klientom za pracę zespołu. Obserwowany kilkunastoprocentowy wzrost stawek cennikowych rok do roku dotyczy praktycznie wszystkich analizowanych w badaniu stanowisk. Dla działających na polskim rynku agencji nie jest to techniczna waloryzacja inflacyjna, ale pokrycie realnego wzrostu kosztów utrzymania specjalistów i najlepszych talentów. Zwłaszcza, że natura biznesowa kontraktów zarówno długoterminowych, jak i projektowych cały czas za rzadko uwzględnia czynniki inflacyjne i agencje zmuszane są do gwarantowania poziomu zadeklarowanych stawek przez np. 2 lata umowy mimo rosnących kosztów, w tym zwłaszcza kosztów pracy.” – dodaje Dariusz Andrian.

Przeciętny wzrost stawek cennikowych wynosi, w zależności od przyjętej metodyki porównania stawek rok do roku: od 14% (uwzględniając dane od wszystkich uczestników obecnego badania) do 18% (uwzględniając dane dla stałej próby firm, które wzięły udział w obu edycjach badania, których wyniki porównano).

STRATEGY PLANNING                                                            mediana stawki godzinowej w PLN
STRATEGIC DIRECTOR430
STRATEGIC PLANNER250
CREATIVE                                                                                 mediana stawki godzinowej w PLN
CREATIVE DIRECTOR375
CREATIVE GROUP HEAD307
SENIOR COPYWRITER288
COPYWRITER226
JUNIOR COPYWRITER175
SENIOR ART DIRECTOR285
ART DIRECTOR220
JUNIOR ART DIRECTOR185
GRAPHIC DESIGNER200
DTP OPERATOR160
DIGITAL                                                                                     mediana stawki godz. w PLN
SENIOR DIGITAL PROJECT MANAGER283
FRONT END DEVELOPER200
MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D188
WEB ANALYST150
PRODUCTION                                                                            mediana stawki godz. w PLN
BROADCAST PRODUCTION MANAGER220
MEDIA                                                                                        mediana stawki godz. w PLN
SOCIAL MEDIA  MODERATOR137
MEDIA PLANNER210
CLIENT SERVICE                                                                      mediana stawki godzinowej w PLN
CLIENT SERVICE DIRECTOR420
GROUP ACCOUNT DIRECTOR362
ACCOUNT DIRECTOR290
ACCOUNT SUPERVISOR260
ACCOUNT MANAGER230
SOCIAL MEDIA  MANAGER240
ACCOUNT EXECUTIVE185
Usługi PR dla klientów zewnętrznych                                        mediana stawki godz. w PLN
PR MANAGER281
PR EXECUTIVE181
BRAND DESIGN                                                                        mediana stawki godz. w PLN
SENIOR PROJECT MANAGER / SENIOR ACCOUNT EXECUTIVE / SENIOR BRAND CONSULTANT300  
DESIGNER190
Tab.2. Mediany stawek cennikowych:  [PLN, netto]

Źródło zdjęcia głównego: Alexander Mils/Unsplash

komunikacja marketingowa wynagrodzenie

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpis6 cyfrowych trendów na 2023 rok
Frontem do klienta – czym kuszą sklepy?

Podobne wpisy:

  • pexels-tara-winstead-8386434
    Komunikacja z klientami coraz bardziej zautomatyzowana. Voiceboty obsługują część procesów rekrutacyjnych
  • IAA_Polska_graf_IPH
    Trendy w komunikacji 2022/2023. Kluczowe wnioski ekspertów IAA POWER HOUR

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360
  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow