Po 25 latach przyszła pora na zmiany – stary, dobry SMS zyska możliwości technologiczne na miarę XXI wieku. Mimo rozwoju internetu, jego format się nie wyczerpał i wciąż jest jednym ze skuteczniejszych i szybszych sposobów na dotarcie do odbiorcy. Jak SMS może nas jeszcze zaskoczyć?
Operatorzy i producenci telefonów już dekadę temu rozpoczęli starania o uatrakcyjnienie formatu SMS, przy zachowaniu skuteczności pierwowzoru. Ostatnia dekada upłynęła pod znakiem tworzenia nowego standardu. Ma to być Rich Communication Services, czyli RCS, który pozwala na wiele więcej niż standardową komunikację tekstową. Dzięki tej technologii wiadomości otrzymywane na numer telefonu będą wyglądały bardziej jak komunikator, Facebook Messenger czy Google Hangouts, i zyskają dużo więcej funkcji.
Jakie możliwości daje RCS?
- Przesyłanie plików do 10 MB wielkości:
- obrazów,
- GIF-ów,
- naklejek,
- lokalizacji,
- wideo,
- dźwięków.
- Posiada funkcję InTyping, czyli wyświetlanie kropeczek, gdy ktoś pisze.
- Grupowy czat do 100 uczestników.
- Powiadomienia Push.
- Synchronizację wiadomości na wielu urządzeniach.
- Rozmowy telefoniczne za pośrednictwem IP w jakości HD.
- Rozmowy wideo w HD.
- Możliwość zmiany na wideo rozmowę w trakcie połączenia głosowego.
RCS w Polsce
Wprowadzenie technologii do poszczególnych krajów zależy od operatorów. Nowy standard jest opracowywany i promowany przez GSMA, międzynarodową organizację zrzeszającą telekomy. Według danych organizacji najnowsza aktualizacja standardu, tzw. Universal Profile, cieszy się dużym zainteresowaniem, a jej rozwój wspiera już 47 operatorów i 11 producentów telefonów w 30 krajach świata. Czy z RSC możemy już korzystać w Polsce? I tak, i nie. Choć cztery największe telekomy działające w naszym kraju, Play, Orange, T-Mobile i Polkomtel, należą do wspomnianej organizacji GSMA, żaden z nich nie wdrożył jeszcze technologii RCS.
Krążą słuchy, że rozmowy z dostawcami technologii trwają. Sytuację ratuje Google, który stworzył aplikację do odbierania wiadomości w standardzie RCS. Wystarczy zainstalować na telefonie aplikację Wiadomości na Androida (Android Messages) i mieć włączony dostęp do internetu, by móc używać takich funkcji, jak wysyłanie GIF-ów, lokalizacji, nagrań głosowych i zdjęć.
Google stara się upowszechnić standard RCS i prowadzi także rozmowy z producentami telefonów, aby aplikacja Wiadomości na Androida była preinstalowana w smartfonach. Docelowo mają z niej korzystać wszyscy użytkownicy Androida.
Negocjuje także z operatorami. W tym celu gigant z Doliny Krzemowej przejął platformę Jibe oferującą RCS, która umożliwi hosting technologii dla telekomów. Używają jej już Sprint, Rogers, Telenor i Vodafone. Wprowadzenie technologii planują kolejne firmy – Orange, Deutsche Telekom i Globe Telecom.
Korzyści RCS dla marketingu
Jakie korzyści da RCS specom od marketingu? Niezliczone! Wszystkie formy wiadomości multimedialnych oferowane przez nowy standard pozwoliłyby przesłać więcej niż sam tekst. Dzięki temu sama komunikacja stanie się dużo bardziej angażująca.
Z RCS możesz:
- Zintensyfikować siłę przekazu wiadomości: zamiast zwykłego tekstu, wysłać odbiorcy ciekawą grafikę (w dobrej jakości i dostosowującą się do ekranu) czy zaprezentować produkt na wideo HD. Oba formaty wyświetlą się w okienku konwersacji, bez konieczności otwierania ich w osobnych oknach czy aplikacjach.
- Wzmocnić swój wizerunek: dostosować wygląd konwersacji do brandu m.in. poprzez zastąpienie domyślnego koloru barwami marki oraz dodanie logo jako avataru nadawcy.
- Poprawić bezpieczeństwo: nowy standard wprowadza funkcję weryfikacji nadawcy. Dzięki niej, odbiorca będzie miał pewność, że pisze do niego marka, a nie podmiot podszywający się pod nią.
- Wzmocnić call to action: do wiadomości RSC możesz dodać przyciski. Kuszą one dużo bardziej do kliknięcia niż zwykłe linki używane do tej pory w SMS-ach, a ich zastosowań jest mnóstwo. Pod postacią przycisku możesz zasugerować odbiorcy wejście na stronę produktu, pobranie załącznika, wyświetlenie wideo, otworzenie lokalizacji w aplikacji do map, dodanie spotkania do kalendarza, zadzwonienie do biura obsługi klienta, ściągnięcie aplikacji i dużo, dużo więcej!
- Usprawnić komunikację: wykorzystaj przyciski, by zaproponować klientowi rodzaje reakcji na wiadomość. Np. e-sklep przy składaniu zamówienia może zaproponować klientowi przycisk “Potwierdź zamówienie”, kurier “Zmień datę dostawy”, linia lotnicza “Zmień miejsce”. Przyciski uwzględniające najpopularniejsze potrzeby klienta, ułatwią mu proces zakupowy i wzbogacą jego doświadczenia.
- Urozmaicić komunikację: stosując naklejki i GIF-y, tak bardzo lubiane przez odbiorców z młodszego pokolenia.
Kiedy zacznie się rewolucja?
Wygląda na to, że RCS okaże się totalną rewolucją w marketingu mobilną, a komunikacja wykorzystująca numeru telefonu będzie mogła zastąpić firmowe aplikacje. Jak wszystkie te możliwości będą wyglądały w praktyce? Być może okazja do przekonania się nastąpi szybciej niż myślimy. SMSAPI, platforma do masowej wysyłki SMS, MMS i VMS, ogłosiła właśnie, że wraz z dołączeniem do międzynarodowej grupy LINK Mobilty Group, uzyska dostęp do technologii RCS i zaoferuje ją swoim klientom. Czekamy zatem aż rewolucja się rozpocznie!
Artykuł przeniesiony z Marketing Mobilny. Źródło.
Źródło zdjęcia głównego: Roman Pohorecki/Pexels
Komentarze: brak