Teorie spiskowe i fake newsy są zawsze tam, gdzie panuje niepokój, strach i panika. W takiej rzeczywistości od kilku miesięcy żyje świat. Koronawirus stał się tematem numer jeden we wszystkich mediach, a informacje o nim rozpowszechniane są w błyskawicznym tempie, w różnej formie i kontekstach.
W celu minimalizowania zagrożenia jakim jest rozpowszechnianie nieetycznych informacji, Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy stworzył akcję informacyjną, której celem jest zwrócenie uwagi na przestrzeganie standardów etycznych reklam w sytuacji niepewności i zagrożenia.
Od początku trwania pandemii, niektórzy reklamodawcy prowadzą nieetyczne działania, które wzbudzają strach i wprowadzają w błąd opinie publiczną. Przykładem takich praktyk są reklamy, które budzą podejrzenia co do informacji i całej branży reklamowej. Podważają tym samym zasady uczciwej konkurencji, a nawet zagrażają zdrowiu publicznemu. Bardzo ważną kwestią jest jakość i rzetelność przekazów komunikacyjnych. W obecnej trudnej sytuacji, reklamy powinny dawać wsparcie i nadzieję oraz dostarczać ludziom chwili rozrywki. Wykorzystanie koronawirusowej rzeczywistości do emisje błędnie oznakowanych produktów, obiecujących korzyści zdrowotne jest mocno nieetyczne.
Większość reklamodawców prowadzi swoje działania odpowiedzialnie. Należy jednak wspomnieć, że na ogólną liczbę nadesłanych skarg do Rady Reklamy ponad 30 % dotyczy reklam produktów wykorzystujących atmosferę niepewności związaną z epidemią. Większość spraw dotyczy publikacji zamieszczonych w Internecie.
Rada Reklamy potępia takie praktyki i obecnie jeszcze bardziej niż zwykle zwraca uwagę na standardy etyczne w przekazach reklamowych. Dzięki prowadzonej akcji „Reaguj! Masz wpływ na reklamę” eliminuje szkodliwe reklamy z przestrzeni publicznej oraz pomaga budować świadomość na temat etycznych działań marketingowych. Akcja ma także zachęcić konsumentów do reagowania na nieuczciwe, niepokojące lub wprowadzające w błąd przekazy.
Kampania prowadzona jest w kanałach komunikacyjnych Rady Reklamy: na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Ponadto w mediach społecznościowych organizacji członkowskich. W akcję włączyły się m.in.: Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA Polska oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
Akcja trwa od 5 kwietnia 2020 r., a Rada Reklamy zachęca organizacje i firmy do promowania akcji w swoich kanałach komunikacyjnych. Działania prowadzone będą do 31 sierpnia 2020 r. Każdy z konsumentów może zareagować na nieetyczne reklamy, wypełniając formularz.
Link do formularza dostępny jest tutaj.
Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy powstał w 2006 roku z inicjatywy środowisk rynku reklamowego i marketingowego. Jest organizacją, która stworzyła i zarządza systemem samoregulacji w obszarze reklamy. Została powołana w celu stworzenia, promocji i ochrony zasad, jakimi powinni kierować się przedsiębiorcy zajmujący się działalnością reklamową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz polscy przedsiębiorcy reklamujący się za granicą. Standardy reklamy zostały zapisane w postaci Kodeksu Etyki Reklamy – dokumentu stanowiącego zbiór zasad określających co jest dopuszczalne, a co nieetyczne w przekazie reklamowym.
Autor tekstu: Patrycja Jaksim
O autorce: Specjalista ds. Public Relations. Autorka projektu www.prtoday.pl. Zafascynowana rozwojem kompetencji i szeroko pojętym tematem komunikacji marki z podmiotami rynku. Pomaga małym i średnim firmom wykorzystywać narzędzia PR do skutecznej komunikacji z otoczeniem.
Źródło zdjęcia głównego: Glenn Carstens-Peters/Unsplash
Komentarze: brak