site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > PRosta komunikacja > Reputacja ważna jak nigdy dotąd. Mindshare prezentuje Wskaźnik Wiarygodności Mediów
15.09.2022  |  Dodane przez Redakcja w PRosta komunikacja

Reputacja ważna jak nigdy dotąd. Mindshare prezentuje Wskaźnik Wiarygodności Mediów

thumbs-down-gd23df0b44_1280

Wraz z rozwojem rynku mediowego rośnie także liczba zagrożeń, na które narażeni są konsumenci. Obecnie jedynie 20% Polaków uważa media za wiarygodne źródło informacji, a odsetek ten dla mediów cyfrowych jest jeszcze niższy (IPSOS, Global Trustworthiness Monitor 2022 – Report). W obliczu spadku zaufania do internetowych kanałów komunikacji, warto, aby marki rozważyły obecność w miejscach o najwyższej wiarygodności. Pomoże w tym nowe narzędzie do oceny wiarygodności kampanii digital – Wskaźnik Wiarygodności Mediów (Media Trust Indicator – MTI) opracowany lokalnie przez Mindshare Polska.

Rynek mediów i rozrywki w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Według estymacji GroupM, średnioroczne tempo jego rozwoju to 5% i zgodnie z szacunkami, ma on w 2023 r. osiągnąć wartość niemal 7 mld złotych.

Pułapki rynku mediowego

Rozwój rynku mediowego to szereg szans, takich jak duża dostępność portali informacyjnych, rozkwit mediów społecznościowych, łatwy dostęp do informacji. Istnieje jednak także jego ciemna strona, stanowiąca zagrożenie dla użytkowników sieci. Jak wynika z badania Lloyds Register Foundation World Risk Poll, 71% osób na świecie obawia się, że padnie ofiarą nieprawdziwej informacji, oszustwa w sieci lub prześladowania. Na fake newsy, hejt i oszustwa internetowe narażone są zarówno osoby mniej doświadczone w korzystaniu z internetu, jak najmłodsi, czy seniorzy, jak i regularni użytkownicy tego medium.

W Polsce świadomość zagrożeń w sieci jest dosyć wysoka. Z badania „Wiarygodność mediów cyfrowych” przeprowadzonego przez Mindshare Polska w maju 2022 na reprezentatywnej próbie użytkowników internetu powyżej osiemnastego roku życia wynika, że pojęcie „fake news” zna 84% ankietowanych w Polsce i zdecydowana większość przyznaje, że wie, co ono oznacza. Blisko połowa spotkała się już z hasłem phishing (47%) oraz scam (44%), co piąty internauta słyszał o spoofingu.

źródło: Media Trust Indicator. Badanie wiarygodności mediów – kanały internetowe, Mindshare Polska, 2022.

Poza rosnącą świadomością zagrożeń w sieci, zdecydowana większość internautów w Polsce ma regularną styczność (co najmniej raz na miesiąc) z treściami internetowymi budzącymi negatywne emocje lub wątpliwości.

Media tracą zaufanie

Wzrost zagrożeń i liczby przestępstw internetowych wpływa bezpośrednio na spadek zaufania do mediów oraz utratę wiarygodności. Z globalnego raportu Global Trustworthiness Monitor 2022 z danych dla Polski wynika, że jedynie 20% użytkowników internetu uważa media za wiarygodne źródło informacji. Optymizmem nie napawają także dane, mówiące o tym, że duża część internautów w Polsce regularnie zauważa reklamy w otoczeniu budzącym zastrzeżenia, np. treści dla dorosłych w miejscu przeznaczonym dla dzieci lub reklamy publikowane obok treści zawierających kontrowersyjne lub drastyczne sceny.

– Pojawienie się marki w otoczeniu treści kontrowersyjnych i budzących zastrzeżenia wpływa negatywnie na jej postrzeganie przez konsumentów. Jest to także bolączka marketerów – obawiają się oni niekorzystnego światła rzuconego na reklamę pojawiającą się m.in. w kontekście działalności przestępczej, negatywnej prasy lub fake newsów. Jednak zadbanie o bezpieczne miejsce do komunikacji nie wystarczy, by w obliczu braku zaufania do mediów osiągnąć długoterminowy sukces. Do tego potrzebna jest ocena wiarygodności poszczególnych kanałów komunikacji online oraz dobór tych z nich, które są odpowiednie dla naszej grupy docelowej – mówi Agnieszka Parfienowicz, Partner, Digital, Mindshare Polska.

Wskaźnik Wiarygodności Mediów (Media Trust Indicator – MTI)

Eksperci Mindshare Polska, chcąc wspierać działania reklamowe klientów, jeszcze lepiej dbać o ich wizerunek w sieci oraz umożliwić analizę kampanii digital w szerszym aspekcie niż tylko parametrami ilościowymi brand safety oraz viewability, opracowali narzędzie, które ma służyć marketerom do oceny kampanii także pod względem wiarygodności. Wskaźnik Wiarygodności Mediów (w skrócie MTI) powstał w oparciu o złożoną metodologię obejmującą multidyscyplinarne warsztaty eksperckie, analizę blisko 100 internetowych kanałów komunikacji, projekt badawczy i analizy statystyczne.

– Pracując w naszym zespole wytypowaliśmy finalnie ponad 30 kanałów komunikacji digital oraz 17 wymiarów, które kojarzą się z wiarygodnością, jak np. bezpieczeństwo, opiniotwórczość, oszustwo czy dezinformacja. Następnie zrealizowaliśmy projekt badawczy na grupie ponad 3 tysięcy internautów, którzy oceniali wskazane przez nas kanały komunikacji digital w ramach wyróżnionych wymiarów. Na bazie zebranych danych wypracowaliśmy metodę statystyczną, którą pozwoliła nam stworzyć wskaźnik wiarygodności dla każdego z kanałów, by później zamknąć je w jednym narzędziu MTI pozwalającym na całościową ocenę kampanii internetowych. Już pierwsze kampanie testowane przy użyciu MTI osiągnęły wyższą wiarygodność przy zachowaniu tego samego budżetu i zwiększonym potencjale zasięgowym – mówi Karolina Chołuj, Director, Business Planning, Mindshare Polska.

Wskaźnik Wiarygodności Mediów został stworzony w następstwie implementacji nowego pozycjonowania Mindshare Good Growth, które zgodnie ze swoimi założeniami koncentruje się na wspieraniu partnerów biznesowych agencji w dążeniu do dobrego rozwoju, także w obszarze komunikacji marketingowej.

badanie reputacja wiarygodność zaufanie

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisReels, grafiki, karuzele. Które treści generują największe zaangażowanie na Instagramie?
Google opóźnia wycofanie plików cookie, umożliwiając branży dalsze testy

Podobne wpisy:

  • Best Brands 2023
    Wystartowało badanie 2. edycji Best Brands Poland, które wyłoni najsilniejsze marki w Polsce
  • maria-lin-kim-8RaUEd8zD-U-unsplash
    Badanie KANTAR: Konsumenci wciąż są rozważni i pragmatyczni. Ale coraz mocniej patrzą na ceny

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • Konferencja Sales Boost Summit na 7. urodziny More Bananas
  • 6 narzędzi, które pomoże Ci znaleźć influencera
  • Postpandemiczne zwyczaje Polaków. Jak wpływają na branżę reklamową?  

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter webinar współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow