Po raz piąty w historii, po raz pierwszy w duchu nowoczesności. BMW zaprezentowało nowe dwuwymiarowe logo, które, jak twierdzi, lepiej pasuje do epoki cyfrowej. Można je zobaczyć na masce elektrycznego BMW Concept i4.
Krótka historia długiej tradycji
BMW zarejestrowało pierwsze logo w 1917 r., od tamtego czasu projekt był zmieniany łącznie pięć razy: w 1933 r., 1953 r., 1967 r., 1997 r. i 2020 r.

Chociaż od dawna uważano, że oryginalne logo BMW było inspirowane śmigłem (tym samym nawiązując do historii marki jako producenta samolotów), w rzeczywistości było ono hołdem dla rodzinnego kraju związkowego Bawarii.
BMW poinformowało, że ćwiartki koła na znaczku marki symbolizują kolory Bawarii – biały i niebieski. Są one jednak w odwrotnej kolejności. Przyczyną było lokalne prawo znaków towarowych w czasie, kiedy zabroniono używania herbów państwowych lub innych symboli na komercyjnych logo. Tak zwany „mit śmigła” rozpoczął się od reklamy z 1929 r. przedstawiającej samolot z logo BMW jako śmigło.
Reklama pojawiła się dziesięć lat po powstaniu symbolu marki. Jest ona sprytną marketingową sztuczką, która ma promować silniki lotnicze, które przetrwały po dziś dzień.
Jak wygląda nowe logo?

Największa zmiana dotyczy czarnego jednolitego pierścienia, który obecnie będzie przezroczysty. Znak zyskał prostszą, bardziej spłaszczoną formę, w porównaniu do bardziej trójwymiarowego starego logo.
Od ponad dwóch dekad firma BMW nie zmieniała swojego logotypu. To już szósta koncepcja, jaką używają w swojej 103-letniej historii.
„Jego prostota sugeruje, że został odświeżony z myślą o cyfrowej erze, ale jednocześnie „odzwierciedla 103-letnie dziedzictwo” marki – uznali autorzy Creative Bloq.
Nagła decyzja o zmianie logo
Decyzja BMW o rebrandingu nastąpiła po Pokazach Samochodowych we Frankfurcie w ubiegłym roku – to właśnie wtedy Volkswagen zadebiutował ze swoim nowym logo.
Jens Thiemer, starszy wiceprezes ds. Klientów i marki BMW, uważa, że BMW staje się marką opartą na budowaniu dobrych stosunków z klientem. Nowe logo emanuje otwartością i jasnością. Jak zauważa – w odświeżonym, przezroczystym wariancie bardziej niż kiedykolwiek marka chce zaprosić klientów do stania się częścią ich świata. Ponadto nowy projekt jest dostosowany do wyzwań i postępującej cyfryzacji marek. Thiemer zaznacza, że z wizualną powściągliwością i grafiką szukają punktów kontaktowych w komunikacji, w których w przyszłości BMW pokaże swoją obecność online i offline. Marka chce, aby dodatkowe logo symbolizowało znaczenie i stosowność marki dla mobilności i przyjemności z jazdy w przyszłości.
Podzielone opinie branży motoryzacyjnej
Reakcja obserwatorów branżowych jest mieszana, podobnie jak mediów. Opinie Road & Track wydają się nieco sceptyczne co do zmian. Z kolei The Verge go nienawidzi, opisując jako „wszystko, co jest nie tak z nowoczesnym projektem BMW” (to jest nazwa artykułu po angielsku). Za to część zwykłych kierowców „naprawdę lubi” nowy wygląd.
Armin Vit, szef serwisu Brand New, negatywnie oceniły zmianę kultowego logotypu BMW. Według niego, czarny pierścień sprawiał, że było ono ikoniczne i eleganckie, zaś w nowej wersji sprawia wrażenie, jakby „czegoś mu brakowało”.
Analizując profile na Instagramie, Facebooku czy Twitterze BMW można wywnioskować, że w większości opinie są pozytywne i klienci są zadowoleni z nowego logo. Oczywiście zdarzają się opinie niepochlebne, jednak każda zmiana wiąże się z nie stuprocentową akceptacją.
Co ze starym logo?
Nowe logo nie zastąpi oryginału – będzie współistniało obok niego, jako “młodszy brat”. BMW postanowiło, że zostanie wdrożone na całym świecie w okresie od 3 marca 2020 r. do 31 maja 2021 r. Użyte zostanie w komunikacji online i offline, a także na międzynarodowych targach i wydarzeniach.
Autor tekstu: Paulina Grabara
Źródło zdjęcia głównego: Pablo Martinez/Unsplash
Komentarze: brak