Czy klub sportowy to przedsiębiorstwo? Jaką rolę odgrywają jego relacje ze społecznością lokalną? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi udzielali zaproszeni goście z Włoch, Cypru, Węgier i Polski podczas międzynarodowej konferencji „Zarządzanie klubem sportowym w środowisku lokalnym”. Wydarzenie odbyło się w 11 maja, w Płocku.
W dzisiejszym świecie sportu partnerstwo opiera się przede wszystkim na wspólnych wartościach. Pozytywny wizerunek organizacji przekłada się na wzrost pozycji sponsora, dlatego aż 76% przedstawicieli polskiego sportu dąży do budowaniem takich relacji.
Wizerunek klubu sportowego – ważny element strategii
Iacovos Koumi, z cypryjskiego klubu sportowego, opowiadał o kształtowaniu wizerunku poprzez działania edukacyjne, jako główne elementy strategii podał promowanie siatkówki wśród dzieci i młodzieży, a także szereg wykładów w szkołach. Podkreślił, że są to długofalowe projekty, których efekty nie będą widoczne od razu. Mają one natomiast ogromny wpływ na całokształt klubu, co z kolei przekłada się na jego rozpoznawalność oraz pozyskiwanie sponsorów i dotacji rządowych.
Klub sportowy = przedsiębiorstwo
– Zarządzanie klubem sportowym to nic innego, jak zarządzanie przedsiębiorstwem – powiedział Giuliano Todisco, Przewodniczący UISP (Unione Italiana Sport Popolare) z Włoch. W obu przypadkach menedżerowie muszą zrozumieć lokalną społeczność i nawiązać długotrwałą współpracę. UISP od lat wspiera amatorskie organizacje sportowe poprzez rozwijanie innowacji kulturowych i przekładanie ich na eksperymenty techniczne, metodologiczne i organizacyjne.
Funkcjonowanie klubu sportowego wymaga opracowania strategii działania przedsiębiorstwa nastawionego na zysk. Niezbędne do tego będą nowoczesne instrumenty zarządzania tj. marketing, marka klubowa, wizerunek, sponsoring i reklama, oraz wykorzystanie mediów w celu promocji i zbudowania wizerunku widowiska sportowego.
Ochotnicy w sporcie
Prelegenci z Polski, m.in. dr Sylwia Gocłowska, wykładowca na Akademii Wychowania Fizycznego AWF w Warszawie, opowiadała o roli wolontariatu. Okazuje się, że organizacje sportowe mają duży problem z rekrutacją wolontariuszy. Z badań przeprowadzonych w 10 krajach europejskich, w których badano odsetek osób angażujących się w działania społeczne, Polska jest na 8 miejscu. Dr Gocłowska wyszczególniła działania, jakie należy podjąć w celu pozyskania większej liczby ochotników, podkreślając to, co najważniejsze, czyli angażowanie młodzieży i seniorów oraz proponowanie niematerialnych benefitów. Dodała również, że aby nawiązać współpracę z wolontariuszami warto korzystać z dobrych praktyk, stosowanych w innych klubach sportowych.
Sport to nie sport?
Odważnym stwierdzeniem posłużył się Piotr Należyty, Wiceprezes PGNiG Super Ligi oraz wykładowca Wydziału Zarządzania Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku. Jego słowa „Sport to nie sport” mogą być rozumiane na wiele sposobów. W dzisiejszym świecie sport znaczy o wiele więcej. Należyty podkreślał siłę profesjonalnej komunikacji klubu ze wszystkimi jego podmiotami. Głównym wątkiem wystąpienia było zaprezentowanie klubu, jako widowiska, które samo w sobie jest marką i angażuje tym samym różnorodną społeczność wokół organizacji oraz pozyskuje tym sposobem sponsorów.
Organizacje pozarządowe wspierają sport
Instytut Rozwoju Sportu i Edukacji, który był jednym z organizatorów konferencji, reprezentował dr Kazimierz Waluch. W swoim wystąpieniu opowiadał o współpracy klubów sportowych z organizacjami pozarządowymi. Pomoc partnerów, równe prawa, dostęp do szerszej wiedzy tematycznej, finansowanie oraz zaufanie i wzajemna promocja to główne profity płynące z takich kooperacji.
Na skutek globalizacji funkcja rekreacyjna sportu ustępuje miejsca dominującej obecnie roli biznesowej. Jej celem jest osiąganie zysków finansowych. Organizacje tego typu stoją u progu zmian i nowych wyzwań w swoich dotychczasowych działaniach.
Intencją międzynarodowej konferencji było pokazanie klubu sportowego, jako ważnej składowej przestrzeni społecznej, która może wpływać na jej wielokierunkowy rozwój – społeczny i ekonomiczny. Istotnym czynnikiem funkcjonowania klubu są jego relacje z otoczeniem: gospodarczym, społecznym, samorządowym.
Doskonałym przykładem integracji z miejscową społecznością był 21. Piknik Europejski w Płocku. Podczas Parady Europejskiej goście z Sbandieratori Delle Sette Di Orte z Włoch, prezentowali sztukę machania flagami Sbandieratori.
Organizatorzy: Instytut Rozwoju Sportu i Edukacji, Wydział Zarządzania Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku, SPR Handball Płock. Konferencja „Zarządzenie klubem sportowym w środowisku lokalnym” odbywała się w ramach projektu STEP ONE – Sport Traditions Educate Players of New Europe.
Komentarze: brak