4. Przyrost liczby fanów
Tempo wzrostu liczby obserwatorów (fanów, subskrybentów) jest kolejnym ważnym wskaźnikiem, który pokazuje, czy Twoja treść jest wartościowa dla odbiorców. Pomaga określić, czy publikujesz regularnie, aby zwiększyć liczbę odbiorców, a Twoje posty dobrze współgrają z grupą docelową.
Warto systematycznie mierzyć i śledzić tempo wzrostu liczby obserwatorów na każdej platformie. W panelu każdej z nich znajdziesz liczbę obserwujących i wzrost (lub spadek) w danym horyzoncie czasowym. Sprawdzaj swoją publiczność i ustaw spójne interwały, aby ją zmierzyć. Na przykład, jeśli interesuje Cię wpływ poszczególnych postów, przyjrzyj się liczbom przed i po publikacji w krótkim okresie. Ale jeśli chcesz zrozumieć wpływ większej kampanii, warto przyjrzeć się różnicy w dłuższej perspektywie czasowej.
Jeśli tempo wzrostu liczby fanów jest niskie, rozważ wprowadzenie pewnych zmian, np. częstotliwości wysyłania, tematów treści, formatów, wysyłania kuponów rabatowych, ciekawych e-booków, itp. Pamiętaj jednak, aby nie testować wszystkiego naraz. Wtedy nie dowiesz się, jaki czynnik wpłynął na zmianę wzrostu liczby Twoich fanów.

Przykładowy przyrost fanów z YouTube Studio
5. Zaangażowanie
Zaangażowanie w media społecznościowe pokazuje, ile osób korzysta z konkretnych treści. Może się okazać, że Twoi fani angażują się bardziej w infografiki czy wideo, niż w wyłącznie tekstowe posty. Dowiesz się w ten sposób, że wolą dany temat bardziej niż inne. Wszystko to może stać się podstawą do zmiany decyzji dotyczących przygotowywanych do social media treści.
Wysoki współczynnik zaangażowania wskazuje, że Twoja marka dobrze komunikuje się z odbiorcami. Zliczanie lajków często niewiele mówi, ale gdy jest używane odpowiednio – i połączone z innymi wskaźnikami zaangażowania – może być bardzo pomocne.
Analizuj te wskaźniki zaangażowania:
- średnie zaangażowanie – liczba lajków, udostępnień, komentarzy w określonym przedziale czasu (np. tydzień, miesiąc, kwartał),
- współczynnik amplifikacji (wzmocnienia przekazu) – iloraz udostępnień posta przez liczbę osób, które zaangażowały się w Twój post,
- współczynnik wirusowości – liczba udostępnień podzielona przez całkowitą liczbę wyświetleń/zasięgu posta wyrażona w procentach. Na przykład, jeśli 50 osób udostępniło post, który otrzymał 1000 wyświetleń, współczynnik wirusowości wyniósłby 5%. Każdy wynik ponad 1% uznawany jest za wirusowy – im większa liczba, tym oczywiście lepiej.
6. Demografia użytkowników
Kontroluj, czy ze swoimi komunikatami trafiasz do właściwych person. Analizuj dane demograficzne swoich obserwatorów – płeć, dochód, wiek, wykształcenie, lokalizację itp. Sprawdź, jak dobrze dane fanów pasują do danych demograficznych klientów. Jeśli są o podobnym rozkładzie to widać, że treść do social media jest odpowiednia dla grupy docelowej. Jeśli nie są dopasowane, to musisz zmienić swoje treści, aby były bardziej interesujące dla grupy docelowej (albo sprawdź, czy ta publiczność nadal jest właściwa).

Demografia fanów na Facebooku
7. Baza fanów
Osoby i firmy, które promują Twoje treści na platformach społecznościowych, są Twoimi fanami i najbardziej lojalnymi zwolennikami. Buduj bazę takich fanów! Mierz, ile osób oznacza Twoją markę, wspomina o niej lub udostępnia Twoje treści w mediach społecznościowych. Wykorzystaj do tego narzędzia monitorujące media.
Rosnąca baza fanów to inna miara niż wzrost liczby obserwujących. To coś więcej. Podczas gdy obserwujący są trochę zainteresowani Twoją marką,to fani są nią bardzo zainteresowani. Ci czołowi są bardziej skłonni do obejrzenia Twojego filmu wideo lub do przeczytania pełnego wpisu na blogu, zanim „polubią” go lub udostępnią go innym.
Jeśli nie masz jeszcze dużego grona fanów, podejrzyj, jak robi to konkurencja, która odnosi sukces. Zobacz, co robi na konkretnych platformach społecznościowych i rób to jeszcze lepiej!

Baza fanów w Panelu Newspoint
8. NBR (Net Brand Reputation) – cyfrowa wartość reputacji marki
Celem stosowania NBR jest uproszczenie pomiaru lojalności konsumentów. Indeks NBR pomaga skupić się na tworzeniu bardziej pozytywnych wzmianek (promotorów) i zmniejszaniu negatywnych uwag (przeciwników). NBR należy do technik z grupy social media listening – to metody marketingu w mediach społecznościowych, które umożliwiają obsługę publicznych komentarzy na różnych platformach społecznościowych. NBR może być dowolną liczbą od -100% do 100%. Im jest wyższa, tym NBR wskazuje, że uwzględniono więcej pozytywnych opinii.

Wskaźnik ten może posłużyć do mierzenia własnych działań kolejnych akcji, kampanii, produktów czy usług i zmiany w czasie. Możemy też porównywać się z konkurencją. Analiz warto dokonywać na każdej platformie osobno jak i łącznie, jako całokształt lojalności konsumentów. Wyniki zbiorcze warto przedstawiać na jednym wykresie.
9. NS (Net Sentiment) – współczynnik wydźwięku
Wydźwięk naszych publikacji, czyli to, jak są oceniane i komentowane (negatywnie, neutralnie, pozytywnie) i jego zmiana z upływem czasu to bardzo ważny wskaźnik naszego postrzegania w social media. NS bada się następującym wzorem:

Uwaga: w literaturze często można znaleźć jeszcze wzór na NSS (Net Sentiment Score) identyczny z podanym w poprzednim punkcie wzorem na NBR albo oblicza się go, odejmując procent negatywnych wzmianek online od procentu pozytywnych wzmianek online o marce. Abstrahując od nazewnictwa i działań warto dokonywać obliczeń na NBR i NS konsekwentnie według jednego wzoru i analizować je w czasie.
Pierwsza część artykułu dostępna tutaj.
Autor tekstu: Robert Sadowski – Digital Marketing Manager, Newspoint
O autorze:
Magister matematyki Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył również studia podyplomowe z zakresu rynku kapitałowego i analizy finansowej oraz strategii marketingowej. Pracownik Instytutu Matematycznego PAN. W 2000 roku rozpoczął swoją przygodę z e-biznesem od firmy CV-Online zajmującej się rekrutacją personelu online. Następnie przez 13 lat pracował, jako e-Marketing Manager oraz Marketing Automation Manager w Netsprint S.A. Od 2017 w monitoringu mediów Newspoint.
Pasjonat e-marketingu a szczególnie e-mailingu, web analityki, content marketingu, SEO i SEM oraz autor wielu artykułów i raportów z tej tematyki. Prywatnie miłośnik drzew oraz ogrodów. Zapalony brydżysta (posiada tytuł Mistrza Krajowego i gra w II lidze) oraz kolarz. Prowadzi bloga o ogrodach oraz hobbystyczny serwis www.drzewapolski.pl.
Komentarze: brak