site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > medialne rozmaitości > Rząd francuski podpisał ustawę zwalczającą mowę nienawiści w internecie
26.05.2020  |  Dodane przez Redakcja w medialne rozmaitości

Rząd francuski podpisał ustawę zwalczającą mowę nienawiści w internecie

414719-PD6STM-77

Zgodnie z nowym prawem każdy post, który zostanie zgłoszony jako „hate speech”, powinien zostać usunięty w ciągu 24 godzin.

Ustawa, która została przedstawiona przez Laetitię Avię (od jej nazwiska uchwałę nazwano Avia) nakłada obowiązek usunięcia przez wszystkie portale, a także wyszukiwarki, treści zachęcających do szerzenia nienawiści i przemocy, o charakterze rasistowskim czy znieważających daną religię. Ma to nastąpić w ciągu 24 godzin od zgłoszenia ich przez użytkowników.

Jest jednak jeden wyjątek – treści o charakterze terrorystycznym oraz pornografia dziecięca mają zostać usunięte maksymalnie w ciągu godziny. 

Co grozi za zlekceważenie zgłoszenia?

W przypadku, gdy platformy tego nie zrobią, zostaną ukarane grzywną w wysokości do 4% ich globalnych przychodów – owa kara zwiększyła się z 37 500 euro do 1 250 000 euro.

Nowe prawo wymaga, aby media miały na uwadze strony, na których nie raz pojawiały się szkodliwe treści. Ustawa zapewnia także ochronę uczciwości poprzez dodatkowy wymóg, aby osoby, które zgłaszają potencjalnie nielegalne posty, podawały powód takiego działania.

Ponadto prawo nakłada obowiązek ustanowienia systemu wewnętrznych skarg i mechanizmów odwoławczych zarówno dla powiadamiającego, jak i dostawcy treści.

W dokumencie zawarto także zapis o nadzorze Najwyższej Radzie Audiowizualnej oraz możliwości blokowania kolejnych stron przez organy administracyjne, na których owe treści będą się pojawiały.

Czy grozi nam brak wolności słowa?

Ustawa została skrytykowana już na etapie projektu przez grupy non-profit, jak chociażby Access Now, które twierdzą, że zagraża ona wolności słowa w Internecie. Naruszenie ma polegać na tym, że media same będą decydować o tym, co jest mową nienawiści, a co nie. Tym samym mogą blokować posty, które mogą być dla nich niewygodne.

Zeszłego lata Komisja Europejska wydała oświadczenie, w którym wezwała Francję do odroczenia przyjęcia tej ustawy, ponieważ może to naruszać artykuły dyrektyw europejskich. Obawiano się także, że wpłynie to na prawo dotyczące mediów elektronicznych i pozwoli na kontrolowanie mediów.

Nie tylko Francja

W 2018 roku Niemcy wprowadzili podobne prawo. Rozporządzenie wymaga, aby media społecznościowe zapobiegały mowie nienawiści i usuwały fałszywe oraz szkodliwe wiadomości w ciągu 24 godzin od ich otagowania. Jeśli tego nie zrobią, nałożona zostanie kara w wysokości do około 60 miliona dolarów.

Muszą także co 6 miesięcy publikować raporty wyszczególniające liczbę skarg dotyczących nielegalnych treści, które otrzymali.

W ubiegłym roku rząd niemiecki pozwał Facebooka, w związku z czym nałożono na platformę grzywnę w wysokości ponad 2 milionów dolarów. Powodem było nierzetelne rejestrowanie ilości szkodliwych postów, a także nie reagowanie na zgłoszenia ze strony użytkowników.

Media milczą

Do tej pory tylko Facebook wyraził chęć współpracy twierdząc, że taka ustawa jest bardzo ważna i pomoże w zwalczaniu mowy nienawiści. Szczególnie opinia publiczna oczekuje, że platformy w najbliższym czasie wydadzą stosowne oświadczenia w zaistniałej sytuacji.

Autor tekstu: Paulina Grabara
Źródło zdjęcia głównego: Freepik

Francja hejt internet mowa nienawiści ustawa

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisWpływ pandemii koronawirusa na branżę PR – badanie dotyczące poziomu stresu
Jakie kompetencje marketingowe będą ważne w przyszłości i jak pandemia na nie wpływa? [raport + webinarium]

Podobne wpisy:

  • leon-seibert-2m71l9fA6mg-unsplash
    Do 2033 r. ruch internetowy w Polsce zwiększy się o 1000%
  • web3
    Lojalność 3.0, czyli zaangażowany i bezpieczny konsument w świecie Web3

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360
  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow