Prawdziwy przyjaciel wspiera, motywuje do zmiany, chce dla Ciebie dobrze i zawsze możesz na niego liczyć. Toksyczna przyjaźń niszczy, upokarza, marnuje Twój czas i rujnuje finanse. I choć na pierwszy rzut oka jest sympatycznie, to tzw. przyjaciel jest z Tobą z konkretnych powodów i dla własnych korzyści, dokładnie tak jak papieros. Trwa kampania społeczna #STOPFEJKFRIENDS, której celem jest edukacja młodzieży i zwiększanie świadomości na temat szkodliwości palenia papierosów i używania elektronicznych papierosów.
Według badania zrealizowanego na potrzeby kampanii przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, 60% osób w wieku 15-18 lat przynajmniej raz sięgnęło po papierosa. Obecnie prym wiodą papierosy elektroniczne i to od nich często nastolatkowie zaczynają nikotynową przygodę. Palą z ciekawości, dla towarzystwa, bo jest taka moda i nie warto odstawać od reszty. Większość z nich zdaje sobie sprawę z negatywnych skutków palenia, bo aż 75% uważa, że zdecydowanie szkodzi im zdrowiu, mimo to, nie zamierzają przestać. W efekcie nałogowcami zostaje połowa z nich, bo rzucenie palenia tak jak toksyczny związek – trudno zakończyć.
Szkielet kampanii #STOPFEJKFRIENDS zbudowano na postaci Jana Fejka – symbol fałszywego przyjaciela, który podstępnie manipuluje drugą osobą, by osiągnąć swoje cele. W rzeczywistości pod maską super kumpla kryje się toksyczna osoba. Przyjaźń z Fejkiem – podobnie jak z papierosem lub e-papierosem – skutkuje przykrymi konsekwencjami. Osoby wciągnięte w toksyczną relację ponoszą straty finansowe, doświadczają spadku kondycji fizycznej, a także niszczą więzi z najbliższymi. Projekt pokazuje dosłownie i symbolicznie zdradliwe relacje, w jakie wchodzi młody człowiek, który sięga po nikotynę.
Działania kampanii skierowane są do osób w wieku 16–18 lat. Dotarcie do grupy docelowej odbywa się za pośrednictwem idoli młodzieży. W projekt zaangażowano 50 influencerów, m.in.: Macademian Girl i kanał Matura to bzdura. Publikują oni na swoich kanałach video-opowieści o toksycznych relacjach w jakich się znaleźli. Każdy spot jest oznaczony hasztagiem kampanii #STOPFEJKFRIENDS.
Obecnie trwają działania outdoorowe kampanii. W przestrzeni miejskiej pojawiły się plakaty, które podpowiadają, jak rozpoznać „fejkowego przyjaciela”. W planach jest interaktywną wystawa, która odwiedzi 16 miast w Polsce i pojawi się na wydarzeniach popularnych w tej grupie wiekowej np. Open’er Festival.
Jak rozpoznać fałszywego przyjaciela można sprawdzić na stronie.
Kampania rozpoczęła się na przełomie 2019 i 2020 r. Materiały wideo emitowane są w Internecie, głównie na platformach społecznościowych oraz na stronie projektu www.stopfejkfriends.pl. Spot wyreżyserowała Nastazja Gonera, Fejka zagrał Mikołaj Kubacki, aktor Starego Teatru w Krakowie. Kampanię przygotowała Fabryka Komunikacji Społecznej. Partnerem merytorycznym i konsultantem został Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny.
Autor tekstu: Patrycja Jaksim
O autorce: Specjalista ds. Public Relations. Autorka projektu www.prtoday.pl. Zafascynowana rozwojem kompetencji i szeroko pojętym tematem komunikacji marki z podmiotami rynku. Pomaga małym i średnim firmom wykorzystywać narzędzia PR do skutecznej komunikacji z otoczeniem.
Źródło zdjęcia głównego: kampaniespoleczne.pl
Komentarze: brak