Szukając pozycji na temat budowania marki i jej rozwoju, warto sięgnąć po książkę pt. “Strategiczny brand marketing. Praktyczny przewodnik skutecznego marketingu dla menedżerów i nie tylko”. Stanowi dość szczegółową branżową instrukcję, która prowadzi przez zrozumienie istoty brandu, konfrontację na rynku i wdrożenie właściwych strategii, aż po jego rozkwit.
Jacek Szczepański, autor książki, ma na swoim koncie wiele sukcesów dotyczących wprowadzania i rewitalizacji znanych powszechnie marek. Tworzył, a następnie wdrażał dla nich strategie, zarządzał zespołami marketingowymi i sprzedażowymi, dzięki czemu jego doświadczenie oraz wiedza tworzą znakomity przewodnik po świecie brandingu.
W swojej publikacji w bardzo ciekawy sposób porusza kwestię budowania marki i jej skutecznego promowania. Na przykładach jednych z największych brandów można zobaczyć, jak producenci przez lata wznosili się na wyżyny i przyciągali coraz większe grono wiernych fanów swojego produktu lub szybko i boleśnie spadali na ziemię. Ukazuje istotne elementy, które często decydowały o takim, a nie innym losie marek.
Poradnik ten znakomicie tłumaczy, czym jest marka, jak powstaje oraz jak wygląda jej struktura, a także rozwój. Krok po kroku rozkłada ją na czynniki pierwsze, ukazując prawdziwe oblicze. Z książki dowiemy się, co wpływa na odbiór brandu przez konsumentów oraz jak można właściwie i w przemyślany sposób zdywersyfikować produkt. Autor książki dzieli markę na lokalną, regionalną i globalną sugerując, kiedy najlepiej rozwijać ją szerzej, a kiedy lepiej skupić się na promocji na trochę niższą skalę, za to z wierniejszą grupą kupujących.
Szczepański podejmuje temat rynku – jego struktury, segmentów cenowych w stosunku do marki, ale także dość istotnych segmentów emocjonalnych, co szczególnie w dzisiejszych czasach należy wziąć pod uwagę. Skupia się na taktykach marketingowych, które wpływają na dystrybucję oraz jej właściwym sterowaniu. Nie zapomina również o innowacjach, kreowaniu marki w zgodzie z panującymi trendami, a także przedstawia model biznesowy wraz ze strategią marketingową i jej poziomami, gdyż wszystko to ma znaczący wpływ na sprzedaż.
Ostatni rozdział poświęcony jest brand marketingowi, który wskazuje, na czym tak naprawdę polega i co rzeczywiście kreuje. Autor tekstu podpowiada jak planować działania i rozwijać potencjał marki oraz przedstawia swój marketingowy dekalog. Na samym końcu 2 wydania rozszerzonego “Strategicznego brand marketingu” znajduje się tzw. dodatek specjalny, w którym znaleźć można omówione strategie marek, m.in. o ich konkurowaniu, ewolucji oraz specyficznych relacjach między detalistami, a markami niezależnymi.
Poradnik Jacka Szczepańskiego zawiera to wszystko i wiele więcej. Jest świetnym kompendium wiedzy brand marketingowej. Sprawdzi się zarówno dla osób, które zawodowo zajmują się tym tematem i mogą poszerzyć lub uzupełnić swoją wiedzę, jak również (a może nawet przede wszystkim!) dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę w branży.
Jarek Szczepański, “Strategiczny brand marketing. Praktyczny poradnik skutecznego marketingu dla menedżerów i nie tylko. Wydanie 2 rozszerzone”, Wydawnictwo Onepress, Gliwice 2019.
Komentarze: brak