W niedzielę, 2 lutego, w Stanach Zjednoczonych odbyła się kolejna edycja Super Bowl. Wydarzenie, jak co roku, obfitowało w różnorodne materiały promocyjne, publikowane na wielu kanałach social media. Poniżej przedstawiamy podsumowane tego wydarzenia.
Super Bowl to finał rozgrywek futbolu amerykańskiego ligi NFL. Turniej ten jest organizowany co roku, a ostatni, najważniejszy mecz dostarcza sporo emocji, nie tylko sympatykom tej dyscypliny, ale także miłośnikom ogólnopojętej rozrywki. Występ światowej gwiazdy estrady jest zwieńczeniem każdej edycji wydarzenia. Tak było i tym razem, podczas imprezy na scenie pojawiła się Shakira wraz z Jennifer Lopez.
Koncert cieszył się bardzo dużą popularnością w mediach społecznościowych, na portalach pojawiły się relacje z muzycznego show, a fani na całym świecie lajkują tego typu posty i komplementują obie wokalistki. Jeden z internautów stwierdził, że jest to najlepszy z wszystkich finalnych występów. Na Instagramie pod hashtagiem #SuperBowl znajduje się ponad 16 tys. postów, te najnowsze pokazują, w jaki sposób fani świętują tegoroczny mecz lub przedstawiają piosenkarki podczas tegorocznego występu. Część wpisów to memy, nawiązujące do wydarzenia.
Finał rozgrywek futbolu amerykańskiego to nie tylko wzmożona aktywność użytkowników serwisów społecznościowych, ale także świetna okazja dla wypromowania swojej osoby lub firmy. Dzięki transmisji na ogólnodostępnym kanale FOX, osoby zajmujące się promocją, mają szansę dotrzeć do ponad 100 milionów odbiorców za pomocą, często specjalnie na tę okazję przygotowanych, reklam. Za wyemitowanie 30 sek. filmiku trzeba zapłacić nawet ponad 5,5 milionów dolarów. Niemniej jednak, kwota ta nie zraża firm, polityków czy zarządców witryn internetowych.
Oto najciekawsze nagrania zachęcające do zapoznania się z ofertą marek.
Jednym z ciekawszych spotów jest materiał Firmy Hyundai, której twarzą został John Krasinki, amerykański reżyser, aktor, producent filmowy oraz scenarzysta. Udział gwiazdy jest dodatkową gratką dla fanów z Polski, ponieważ główny bohater spotu ma polskie korzenie. Nagranie przedstawia mężczyznę podjeżdżającego najnowszym modelem samochodu, który ma funkcję samodzielnego parkowania. Filmik na Facebooku zyskał ogromną popularność. Na reklamę zareagowało ponad 11 tys. internautów, a skomentowało ok. 2,5 tys. osób. Zdecydowana większość użytkowników wyżej wymienionego medium komplementowała pomysł, dodając również do wpisu emoji zadowolonych buziek, serduszek oraz oklasków.
Komunikat promocyjny Googla jest jednym z najbardziej wzruszających, a także słaniających do refleksji spośród wszystkich spotów. Reklama przedstawia asystenta wyżej wymienionego przedsiębiorstwa informatycznego, który ułatwia zapamiętywanie, a w razie potrzeby przypomina najważniejsze momenty w życiu użytkownika. W spocie został przedstawiony senior, mający problemy z pamięcią, który za pomocą aplikacji może znów cieszyć się wspomnieniami. Nagranie zyskało bardzo dużą popularność. Filmik na YouTube zobaczyło prawie 15 mln osób, z czego ponad 50 tys. polubiło klip, a niecałe 4 tys. internautów skomentowało. We wpisach w zdecydowanej większości przeważają pochlebne opinie dla autorów, a także słowa wzruszenia. Część komentujących utożsamia się z głównym bohaterem spotu, wyjaśniając, że mają bliskich cierpiących na chorobę Alzhaimera.
Wydarzenie wykorzystali również administratorzy Microsofta, publikując reklamę z udziałem Katie Sowers. Sport ukazuje historię pierwszej kobiety – trenerki biorącej udział w finale meczu amerykańskiego futbolu. Nagranie ma za zadanie zachęcić odbiorców do kupna tabletu Surface. Spot zyskał dużą popularność, nagranie na YouTube obejrzało prawie 15 tys. internautów, ponad 3 tys. osób je polubiło, a liczba komentarzy wynosi prawie 800. Opinie są różnorodne, część wpisów przedstawia wskazówki, jak można polepszyć komunikat, niektórzy są zadowoleni z przekazu, a pozostali dodają informacje na temat firmy i jej osiągnięć.
Największą porażkę w odbiorze komunikatu reklamowego odniósł debiutant, czyli Facebook. Mimo że do swojego projektu zaangażowali Chrisa Rocka oraz Sylvestra Stallone’a nie udało im się osiągnąć sukcesu promocyjnego. 15 sek. filmik obejrzało niewiele ponad 200 tys. adresatów, a polubiło ponad 100 widzów. 11 internautów nieprzechylnie skomentowało przekaz, twierdząc, że nie zrozumieli przekazu spotu. Ponadto, odbiorcy twierdzą, że został on zrealizowany na niskim poziomie, co bezpośrednio wpłynęło na niekorzystny wizerunek Chrisa Rocka. Niektórzy użytkownicy YouTuba piszą wprost, iż pozyskanie komika do filmiku było błędem.
Najbardziej zaskakującym spotem jest nagranie stworzone dla Davida MacNiela, właściciela firmy zajmującej się produkcją dywaników samochodowych. Za pomocą reklamy chciał podziękować weterynarzowi, który uratował życie jego psa, chorującego na nowotwór, a także zachęcał do przekazywania datków na klinikę. Wszystkie zebrane środki mają pomóc w walce z rakiem zarówno u zwierząt, jak i u ludzi. Przekaz spotkał się z aprobatą internautów. Na YouTube obejrzało go prawie milion osób, polubiło prawie 2 tys. internautów, a skomentowało ok. 140 odbiorców. Wpisy przedstawiają zarówno aprobatę dla szczytnego celu, jak i historie właścicieli czworonogów borykających się z tą chorobą.
Ten najsłynniejszy mecz w USA postanowili wykorzystać przedstawiciele amerykańskiej sceny politycznej. Donald Trump oraz Michele Bloomberg opublikowali swoje komunikaty reklamowe. Ten pierwszy zdecydował się rozpowszechnić dwa 30 sek. filmiki zachęcające do głosowania na niego w najbliższych wyborach prezydenckich. Drugi natomiast w minutowym nagraniu postanowił pokazać swoich najbliższych, aby Ci opowiedzieli o nim, jednocześnie namawiając do poparcia jego kandydatury w głosowaniu. Obecnie rządzący prezydent odnotował jeden z niższych wyników pod względem popularności spotu wśród odbiorów. Nagranie obejrzało tylko pół miliona użytkowników, a polubiło niecałe 5 tysięcy osób, lecz liczba komentarzy jest znacznie wyższa, wynosi prawie półtora tysiąca. Treść wpisów zazwyczaj odnosi się do poglądów politycznych internautów. Drugi kandydat osiągnął znacznie większy rozgłos, jego przekaz został obejrzany przez ponad 5 milionów widzów. Niecodziennym zabiegiem jest wyłączenie możliwości komentowania oraz licznika polubień.
W tym roku triumfatorem rozgrywek został Kansas City Chiefs, wygrywając 31:20 z San Francisco 49ers. To drugi tytuł tego zespołu. Wcześniej, odnieśli ten sam sukces w 1970 roku. Tego typu imprezy są doskonałą okazją do zaprezentowania siebie lub swojej firmy szerszej publiczności. Ważne jest jednak, aby zrobić to w rzetelny i odpowiedni sposób.
Autor tekstu: Patrycja Krzeszowska
Źródło zdjęcia głównego: Skitterphoto/Pexels
Komentarze: brak