Po dziwnym, trudnym i (na szczęście) powoli mijającym roku szczególnie mocno wyczekujemy Bożego Narodzenia, które niesie ze sobą odrobinę magii i kojarzy nam się z ciepłem oraz tak bardzo potrzebnym nam teraz spokojem. Czas lockdownu pokazał m.in. jak ważne są dla nas wsparcie oraz bliskość drugiego człowieka. Do wyzwań, które przyniósł nam 2020 oraz tęsknot za tym, co dla człowieka najważniejsze, postanowiły nawiązać firmy w swoich świątecznych spotach reklamowych.
Magiczna ciężarówka Coca-Coli
Pojawiająca się w telewizji świąteczna ciężarówka Coca-Coli to od lat zwiastun zbliżającej się Gwiazdki. W tym roku marka przygotowała chwytającą za serce kampanię, w której za sprawą kultowego pojazdu dzieje się “świąteczny cud”. Przesłanie płynące z reklamy mówi o tym, że dla tych, których kochamy, jesteśmy w stanie zrobić naprawdę wiele, a wszystko, czego potrzebujemy w święta to obecność naszych najbliższych. Za realizację tego wzruszającego spotu odpowiedzialny jest laureat Oscara – Taika Waititi.
The show must go on
Do nowej rzeczywistości, lockdownu i restrykcji nawiązuje także kampania firmy Amazon. Opowiada ona historię młodej baletnicy, która została wybrana gwiazdą zimowego show. By spełnić swoje marzenie, nie zaprzestaje treningów nawet w czasie pandemii i ćwiczy zdalnie do zaplanowanego w szkole występu. Gdy zostaje on odwołany, bohaterka musi zmierzyć się z poczuciem żalu i utraconej szansy na pokazanie swojego talentu. “Na pomoc” przychodzi jednak młodsza siostra wraz z sąsiadami.
Reklama w piękny sposób pokazuje, jak dzięki wzajemnej życzliwości i małym gestom możemy wnieść wiele radości do życia innych, a przy tym inspiruje do działania pomimo przeciwności losu.
Designerska koza gwiazdą reklamy TK Maxx
Koza fashionistka to na pierwszy rzut oka dość nietypowa postać w świątecznej reklamie. Jej pojawienie się nie jest jednak przypadkowe i niesie ze sobą istotny przekaz. Jak możemy przeczytać w opisie spotu na YouTubie, “po roku pełnym wyzwań wszyscy chcemy poczuć się wyjątkowo. Wszyscy bez wyjątku”. Deborah Dolce, group brand & marketing director amerykańskiej sieci domów towarowych, zaznacza, że tworząc kampanię TK Maxx chciał pokazać, iż w Boże Narodzenie 2020 każdy powinien otrzymać nie tylko wyjątkowy prezent, ale przede wszystkim ogrom miłości od swoich bliskich. Marka chce w ten sposób przypomnieć, byśmy pamiętali o tych, na których wsparcie mogliśmy liczyć w tym trudnym roku i okazali im ciepło oraz czułość.
Hołd dla przedsiębiorców
W 2020 roku marka Orange w jednej ze swoich świątecznych kampanii także postanowiła odnieść się do obecnych realiów i docenić przedsiębiorców, dziękując im za pracę jaką wykonują w czasie trwającej pandemii, pozwalając nam tym samym zarówno zaadaptować się do nowej rzeczywistości, jak i mieć namiastkę dawnej “normalności”, czyli czasów sprzed okresu koronawirusa. Spot zatytułowany “Za co?” jest krótką, acz treściwą listą rzeczy, za które możemy być im wdzięczni.
Gucci Gift 2020
Tym, co wyróżnia świąteczną reklamę włoskiego domu mody, jest nostalgiczny powrót do przeszłości. Kampania utrzymana jest w stylu lat 90, zaś jako muzyczne tło wykorzystano piosenkę “Only You” zespołu Yazoo. Spot możemy traktować jako alegorię tęsknoty za “dawnym”, beztroskim Bożym Narodzeniem, w którym nieograniczone spotkania z bliskimi nie były przywilejem, a normalnością.
Moc niewidzialności
Stowarzyszenie Mali Bracia Ubogich, organizujące co roku spotkanie wigilijne dla samotnych osób, stworzyło poruszające wideo, w którym skontrastowane zostały pragnienia małej dziewczynki i starszej osoby. Posiadanie mocy niewidzialności, które dla pierwszej bohaterki jest marzeniem kojarzącym się z nieograniczonymi możliwościami, dla drugiej staje się przekleństwem. Namiastka samotności, którą niektórzy z nas doświadczyli w czasie lockdownu, dla wielu seniorów jest przykrą codziennością.
Najważniejsza podczas świąt jest bliskość drugiej osoby i nie zrekompensuje nam jej braku żaden z plusów bycia niewidzialnym, o których w filmie wspomina dziecko.
Czas, by być razem z Disney’em
Animowana reklama Disneya obrazuje historię babci Loli i jej wnuczki oraz rodzinne, świąteczne tradycje, które przez lata były elementem spajającym ich relacje. W spocie znajdziemy również kultową postać Disneya – występującą w formie maskotki Myszkę Miki, którą babcia dostała przed laty od swojego ojca, i która towarzyszyła bohaterkom w corocznym przygotowywaniu świątecznych dekoracji przypominających te z czasów dzieciństwa Loli. Firma w swoim świątecznym spocie podkreśla, że bezcennym prezentem, który możemy ofiarować bliskim, jest zwrócenie uwagi na ich potrzeby oraz czas, który im poświęcamy.
Daj swojej kuchni odpocząć z Makro
Boże Narodzenie to wyjątkowy czas, w którym bardziej otwieramy swoje serca na potrzeby drugiego człowieka. Świadoma tego zjawiska firma Makro postanowiła w swojej świątecznej reklamie nawiązać do wsparcia będącej w ciężkiej sytuacji branży gastronomicznej. Globalna kampania #DajSwojejKuchniOdpocząć, która będzie wyświetlana w 18 krajach (w których działa Metro Group), zachęca do zamawiania świątecznych dań z lokalnych restauracji, by pomóc im przetrwać ten niełatwy dla nich czas.
“Jaka piękna i długa…”, czyli gdy coś pójdzie nie tak (Apart)
Przy zestawieniu bożonarodzeniowych kampanii nie sposób nie wspomnieć o spocie marki Apart. Reklama, w której występują Małgorzata Socha, Anna Lewandowska i Julia Wieniawa odbiła się w mediach szerokim echem. Rozgłosu nie zapewniły jednak występujące w niej postaci, a raczej wrażenie przypadkowości w kwestii samej koncepcji reklamy i jej reżyserii. Kampania zdaje się być nietrafiona z jeszcze jednego, istotnego względu – w czasach koronawirusa i załamania gospodarki na świecie, w spocie królują nieadekwatne do obecnej sytuacji blichtr i splendor. Krytyczne opinie odbiorców (które, zgodnie z zarzutami pojawiającymi się w sieci, zdają się być nagminnie usuwane i ukrywane przez markę) głośno i dosadnie mówią, że w trudnych czasach pandemii nie takich obrazków potrzebujemy.
Wymownym komentarzem jest tu parodia reklamy stworzona przez Klub Komediowy TV, w której wyśmiano pokazane w spocie przepych i bogactwo.
Pod tym linkiem znajdziecie zeszłoroczne podsumowanie świątecznych spotów reklamowych.
Autor tekstu: Karolina Foss
Źródło zdjęcia głównego: Sincerely Media/Unsplash
Komentarze: brak