site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > PRosta komunikacja > Trendbook - czym jest i jak wykorzystać go w działaniach PR-owych?
5.11.2019  |  Dodane przez Redakcja w PRosta komunikacja

Trendbook – czym jest i jak wykorzystać go w działaniach PR-owych?

achitecture-adult-banking-5909

Jeszcze kilka lat temu trendbook był formatem kojarzącym się z branżami fashion i beauty. Dzisiaj takie opracowania wydają firmy z niemal wszystkich sektorów, prognozując kierunki ich rozwoju. Choć to działanie czasochłonne i wymagające sporego nakładu pracy, to z punktu widzenia specjalistów ds. komunikacji coraz bardziej opłacalne.

Czym jest trendbook?

Trendbook to rodzaj raportu, w którym opisuje się przewidywane tendencje rozwoju danej branży lub sektora. Co ważne, musi on nieść ze sobą pewną świeżość i unikatowość, a więc wykraczać poza informacje upublicznione już wcześniej. Niezbędna jest tutaj współpraca z ekspertami, zarówno wewnętrznymi (przedstawicielami danej firmy), jak i zewnętrznymi, co nada publikacji znamię bezstronności. Dobrą praktyką jest wykorzystywanie nie tylko opinii, ale również danych pochodzących z analiz i badań branżowych.

Podczas tworzenia trendbooka równie istotne, jak jego zawartość jest, atrakcyjne opracowanie graficzne. Takie zestawienie, liczące zwykle od kilkunastu do kilkudziesięciu stron, przypomina często profesjonalne wydawnictwo i funkcjonuje zarówno w wersji drukowanej, jak i online.

Jak wykorzystać trendbook w działaniach PR-owych?

Czas potrzebny do stworzenia trendbooka moglibyśmy przeznaczyć na redakcję i wysyłkę co najmniej kilku informacji prasowych. Mimo to, coraz więcej firm i instytucji decyduje się na jego wydanie. Dlaczego? Oprócz budowania brand awarness i wizerunku eksperta zyskujemy materiał exclusive, który znacznie bardziej niż standardowe notki prasowe zaciekawi i zainspiruje dziennikarzy.

Istotne jest tutaj zachowanie zasady pierwszeństwa i skontaktowanie się z jednym wybranym dziennikarzem, jeśli oferujemy mu temat na wyłączność, lub najwyżej kilkoma, jeśli szeroki zakres publikacji pozwala na stworzenie kilku unikatowych, niezależnych materiałów.

Dobrym momentem na takie działanie są początek i koniec roku, bo właśnie wtedy różnego rodzaju prognozy są najbardziej pożądane. Dopiero po tym etapie możemy pozwolić sobie na rozszerzenie komunikacji i stworzenie tekstu wysyłanego do szerszej bazy kontaktów czy kolejne aranżacje.

Nie tylko dziennikarze, ale i specjaliści ds. public relations mogą inspirować się trendbookiem i wykorzystywać zawarte w nim dane do recyklingu treści. Opracowanie może być źródłem wielu ciekawych publikacji w kanałach wewnętrznych marki. Jeśli prowadzimy blog firmowy, podzielony na części trendbook będzie doskonałym pomysłem na serię wpisów, podobnie, jak rozbudowane wersje komentarzy ekspertów. Najważniejsze wnioski i dane można wysyłać klientom w formie newslettera lub publikować w social mediach jako infografiki.

Kiedy zakończymy aranżację materiałów exclusive i zdecydujemy się na publikację pełnej wersji trendbooka online, np. na stronie internetowej firmy, warto wykorzystać go jako narzędzie lead generation. Metoda pobierania „pay per e-mail” pozwoli na poszerzenie kontaktów sprzedażowych lub subskrybentów newslettera.

Z kolei drukowana wersja raportu może być pretekstem do networkingu i prowokowania dyskusji na wydarzeniach branżowych. Warto zaopatrzyć w nią także przedstawicieli handlowych i account menagerów, którzy zyskają dodatkowy sposób budowania eksperckiego wizerunku firmy przed potencjalnymi klientami. Oprócz budowania i wspierania relacji z dziennikarzami i potencjalnymi kontrahentów, trendbook może wspomagać również kontakty z innymi podmiotami danej branży. Współpraca z ekspertami zewnętrznymi podnosi wartość publikacji i jednocześnie pozwala na wymianę doświadczeń oraz nawiązanie współpracy z pozostałymi uczestnikami rynku.

Czy wykorzystanie opinii  kilku niezależnych specjalistów może sprawić, że publikacja przestanie być kojarzona z daną marką? Jeśli zadbamy o odpowiednie proporcje i to nasz content będzie stanowił większość, uzupełnianą jedynie dodatkowymi wypowiedziami, nikt nie będzie miał wątpliwości, pod czyim patronatem powstał trendbook.

Opisane przykłady to najczęstsze, jednak z pewnością nie jedyne metody wykorzystania trendbooka w branży public relations. Tego rodzaju publikacje są nieskończonym źródłem inspiracji i mogą być wykorzystywane przez specjalistów ds. komunikacji jeszcze długo po ich premierze.

Autor tekstu: Natalia Malinowska

O autorce:
PR Specialist w Planet Partners. Wdraża projekty public relations i marketingowe, a także realizuje działania w zakresie budowania relacji z mediami, content marketingu i copywritingu. Entuzjastka digital marketingu i kreatywnego wykorzystywania social mediów.

komunikacja Public Relations Trendbook

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisFacebook stworzył narzędzie monitorujące nasze zdrowie
Twitter z UNESCO uczą o portalach społecznościowych

Podobne wpisy:

  • hello-i-m-nik-lY9_CDZoupk-unsplash
    Zarządzanie w kryzysie napędza popyt na usługi ekspertów PR
  • headway-5QgIuuBxKwM-unsplash
    Negocjacje w biznesie – w jaki sposób PR może w tym pomóc?

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360
  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow