Obserwacja aktualnych trendów to ważne zadanie każdego marketera. Uwzględnienie ich w strategii komunikacyjnej może przynieść wiele korzyści – odbiorcy doceniają marki, które potrafią odpowiedzieć na ich aktualne oczekiwania.
Skąd biorą się trendy? Czy można je przewidzieć?
Trendy najczęściej są odzwierciedleniem potrzeb i nastrojów panujących w społeczeństwach, ale również aktualnej sytuacji politycznej czy gospodarczej. Część z nich jest po prostu chwilową modą i szybko przemija, a część zostaje z nami dłużej i stają się trendem uniwersalnym.
Przewidywanie trendów nie jest wróżeniem z fusów – polega na solidnej analizie teraźniejszości. Pracę tę wykonują najczęściej trendspotterzy. Niektórzy z nich, jak znane z trafności swoich prognoz Marian Salzman czy Lidewij Edelkoort, potrafią określić bardzo dokładnie, które zjawiska będą na czasie w najbliższej przyszłości.
Duże firmy zatrudniają w swoich szeregach trendhunterów, którzy obserwują rynek i wyłapują trendy już na samym początku. Promocją produktów i usług opartych na wychwyconych wcześniej trendach zajmują się z kolei trendsetterzy. W branży marketingu są nimi najczęściej eksperci, ale także zasięgowi influencerzy, blogerzy czy celebryci.
Jakie trendy widoczne są obecnie? Jak korzystają z nich marki?
Prosty język
W dobie ciągłego dostępu do informacji i bombardujących nas z każdej strony komunikatów ważne jest, aby były one jasne i czytelne. Przed trudnym zadaniem stają dostawcy energii, których wypracowany przez lata, charakterystyczny urzędowy styl komunikacji, często jest mało przystępny dla przeciętnego klienta.
Trend upraszczania języka doskonale wykorzystała marka E.ON Polska. Firma, korzystając z pomocy językoznawcy Tomasza Piekota, przygotowała cykl Koniec języka za przewodnika, w którym tłumaczy swoim klientom skomplikowane terminy energetyczne. Przy okazji firma uprościła również język na swojej stronie internetowej – nie znajdziemy na niej żargonu typowego dla firm z sektora energetycznego. Dzięki temu załatwienie wielu spraw i odnalezienie się w gąszczu faktur i przepisów staje się dla klienta o wiele łatwiejszym zadaniem.
CSR
Społeczna odpowiedzialność biznesu to już nie tylko trend, a istotny element długoterminowej strategii marketingowej. Według tej koncepcji przedsiębiorstwa uwzględniają w swoich działaniach interes społeczny – od ekologii i segregacji odpadów po duże kampanie społeczne i wspieranie lokalnych wspólnot.
Świetnym przykładem dobrze zorganizowanej kampanii CSR-owej jest kampania Wiem, czym oddycham marki Aviva. W ramach akcji na specjalnie przygotowanej stronie internetowej przeprowadzono głosowanie, w którym można było zgłaszać proponowane lokalizacje czujników jakości powietrza. Po zakończeniu głosowania urządzenia trafiły do 100 miejsc, które otrzymały największą ilość głosów oraz do 50 szkół podstawowych.
Dodatkowo Aviva zorganizowała bieg na 5 i 10 kilometrów dla zawodników w maskach antysmogowych, a w centrum Warszawy pojawił się ogromny billboard z filtrem powietrza.
Inkluzywność
W czasach, w których nierówności społeczne stają się coraz bardziej powszechne, inkluzywność jest istotnym i ważnym społecznie trendem. Marketing inkluzywny to marketing, który łączy. Polega on na pokazywaniu produktów i usług firmy jako kierowanych do wszystkich – niezależnie od płci, rasy czy orientacji seksualnej – ale także na ukazywaniu problemów poszczególnych grup społecznych.
W październiku tego roku, w ramach projektu Europe Beyond Access, ruszyła kampania społeczna British Council mająca na celu zwrócenie uwagi na fakt, że twórcami sztuki są również osoby z niepełnosprawnościami. W kampanii Jestem artystą! wzięli udział twórcy z niepełnosprawnościami, którzy pokazują, że mają taki sam talent i wykonują taką samą pracę, co osoby w pełni zdrowe. Artyści walczą w ten sposób m.in. z dyskryminacją i brakiem dostępu do możliwości w obszarze sztuk performatywnych.
Śledzenie trendów ma sens!
Obserwowanie tego, co w danej chwili jest na czasie, to podstawa w pracy każdego marketera. Trendy nie biorą się znikąd i wciąż ewoluują – są odpowiedzią na aktualne wymagania i potrzeby konsumentów. Świadomość na temat zmieniających się preferencji naszej grupy docelowej i korzystanie z aktualnych trendów pozwoli nam umiejętnie planować działania marketingowe, a wychwytywanie trendów we wczesnym etapie ich rozwoju – być o krok do przodu przed konkurencją.
Autor tekstu: Mateusz Ligęza
Źródło zdjęcia głównego: Firmbee.com/Unsplash
Komentarze: brak