site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > reklamówka pomysłów > “Trzeba być z tym, który jest bity i poniżany” - przedwyborczy spot Otwartej Rzeczpospolitej
9.10.2019  |  Dodane przez Redakcja w reklamówka pomysłów

“Trzeba być z tym, który jest bity i poniżany” – przedwyborczy spot Otwartej Rzeczpospolitej

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Już za parę dni, 13 października, Polacy będą głosowali w wyborach parlamentarnych. Wciąż trwa żywa dyskusja – kto wygra? Z tej okazji Otwarta Rzeczpospolita ponownie przygotowała spot z udziałem znanych aktorów. Tym razem Stowarzyszenie chce, by skłonił on odbiorców do zadania sobie pytań o prawa człowieka w Polsce oraz uświadomił konieczność bycia po stronie poniżanych i prześladowanych.

W prezentowanym filmie aktorzy deklamują wezwanie, które nawiązuje do obecnej sytuacji osób represjonowanych w Polsce:   

“Jerzy Ficowski.
Jestem tym, który jest bity.
Jeśli biją Cyganów, jestem Cyganem.
Kiedy biją Żydów, jestem Żydem.
Kiedy biją i zniesławiają kobiety, jestem kobietą.
Kiedy uwłaczają niepełnosprawnym, chorym,starym – to mnie uwłaczają.
Kiedy odczłowieczają uchodźców, jestem uchodźcą.
Kiedy obrażają i szykanują Ukraińców, jestem Ukrainką
Kiedy biją i lżą lesbijki i gejów, opluwają osoby trans – to mnie biją, lżą, opluwają.
Kiedy znieważają sędziów, to mnie znieważają.
Kiedy poniżają nauczycieli – jestem nauczycielką.
Kiedy polują na uczestników protestów i marszów równości, to na mnie polują.
Kiedy wykluczają bezdomnych, jestem bezdomna.
Bo niezależnie od tego, kim jest bity – trzeba z nim być.
Trzeba się tego nie bać.
Być przeciwko tym, którzy biją – Marek Edelman.”

Jerzy Ficowski – poeta poniżonych

W spocie postanowiono odwołać się do twórczości polskiego pisarza, żołnierza AK biorącego udział w Powstaniu Warszawskim i człowieka walczącego o równość i demokrację. Przez wiele lat zmagał się z traumą związaną z losem Żydów i Cygan. Zmarł w 2006 roku.

Kiedyś zapytano Ficowskiego, kim właściwie jest – Żydem czy Cyganem? Poeta odpowiedział: „Jestem tym, który jest bity. Kiedy biją Cyganów, jestem Cyganem, kiedy biją Żydów — Żydem”. 

Marek Edelman – przywódca powstania

Nawiązano także do postaci żydowskiego kardiologa, polskiego działacza społecznego i politycznego, który wzniecił bunt w getcie warszawskim. Zmarł w 2009 roku.

“Jak się przyglądasz złu i odwracasz głowę albo nie pomagasz, kiedy możesz pomóc, to stajesz się współodpowiedzialny. Bo twoje odwrócenie głowy pomaga tym, którzy dopuszczają się zła. A takich wypadków było dziesiątki.” (źródło: W. Bereś, K. Burnetko, Marek Edelman: Bóg śpi, Świat Książki, Warszawa 2010, s. 62)

Po stronie poniżanych i wykluczonych

Otwarta Rzeczpospolita jest autorem znanego i budzącego kontrowersje spotu “Kto zaprotestuje, kiedy ciebie zaatakują?”. Najnowsza kampania skonstruowana jest w podobny sposób – znani aktorzy deklamują wiersz, a poruszany w nim temat nie jest wygodny dla społeczeństwa.

Stowarzyszenie zadaje tym samym pytania zostawiając je pod rozwagę odbiorcom spotu: czy Polacy wybiorą ochronę konstytucyjnych wartości i bycie po stronie wykluczonych i poniżanych? Czy opowiedzą się za osobami, które strach, nienawiść i przyzwolenie na przemoc uczynili narzędziem prowadzenia polityki?

W spocie wzięli udział: Jerzy Trela, Radosław Krzyżowski, Katarzyna Grabowska, Adam Nawojczyk, Krystyna Zachwatowicz-Wajda, Krzysztof Zawadzki, Urszula Grabowska, Anna Pijanowska, Anna Radwan oraz Ewa Kaim. 

Autor tekstu: Paulina Grabara
Źródło zdjęcia głównego: freepik.com, designed by Freepik

kampania społeczna wybory

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisInstagram testuje przypomnienie o premierze produktów ulubionej marki
Twitter umożliwił wyszukiwanie w wiadomościach prywatnych

Podobne wpisy:

  • Słyszysz_przemoc_Usłysz_nas_Agata_Kubis
    Stop mowie nienawiści wobec osób LGBTQIA+  – akcja społeczna „Słyszysz przemoc. Usłysz nas”
  • image_processing20221115-873892-1ff40r6
    Aadidas rzuca światło na problem molestowania kobiet w nowej kampanii społecznej

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • DV Campaign Automator usprawni proces trafikowania kampanii w Google Campaign Manager 360
  • Kampania dla NewBalance w modelu TikTok Friendly Video Production
  • PUMA i Palomo Spain łączą siły, prezentując swobodne ujęcie kultury surfingu w stylu retro

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow