site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > PRosta komunikacja > Tylko co czwarta mikro, mała i średnia firma wie, czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu
13.11.2019  |  Dodane przez Redakcja w PRosta komunikacja

Tylko co czwarta mikro, mała i średnia firma wie, czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu

Child hands holding and caring a young green plant, Seedlings are growing from abundant soil, planting trees, reduce global warming, growing a tree, love nature, World Environment Day

Małe i średnie polskie firmy mają problem ze zrozumieniem terminu CSR – tylko co czwarta wie, czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu. Często jednak podejmują działania CSR-owe, nawet nie zdając sobie z tego sprawy – wynika z raportu EFL „CSR w MŚP. Pod lupą”!

Choć 71 proc. mikro, małych i średnich firm nie zna definicji CSR, to po zapoznaniu się z nią aż 67 proc. deklaruje aktywność w tym obszarze. Wciąż jednak ponad 90 proc. nie ma żadnej strategii w tym obszarze, a 59 proc. podmiotów z sektora MŚP realizujących działania CSR nie ma również wyznaczonego żadnego budżetu na ten cel.

– Definicja CSR-u to prowadzenie działalności biznesowej w sposób odpowiedzialny, ze zrozumieniem konsekwencji podejmowanych działań dla społeczeństwa i środowiska, w którym funkcjonujemy, oraz dla naszych klientów, pracowników – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu Europejskiego Funduszu Leasingowego.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility, CSR) zakłada, że firma realizuje swoje cele biznesowe z poszanowaniem środowiska i bierze odpowiedzialność za wpływ, jaki wywiera na swoje otoczenie (pracowników, klientów, dostawców i lokalne społeczności). Poza aspektem etycznym, CSR buduje pozytywny wizerunek firmy, bo społecznie zaangażowany biznes cieszy się większym zaufaniem klientów, partnerów i inwestorów.

W Polsce coraz więcej firm wpisuje CSR na stałe do swojej strategii. Jednak jak wynika z najnowszego raportu EFL „CSR w MŚP. Pod lupą” – biznes wciąż ma w tym obszarze wiele do zrobienia.

7 na 10 przedsiębiorstw nie potrafi podać definicji CSR i tylko 24 proc. zadeklarowało znajomość tego terminu. Blisko połowa (49 proc.) badanych firm nie ma z nim żadnych skojarzeń. Wśród tych, które znają termin CSR, najczęściej podawane skojarzenia dotyczą etyki, moralności i odpowiedzialności (11,4 proc.), troski o pracowników (6,6 proc.), o środowisko naturalne (3,6 proc.) oraz o lokalną społeczność (3,8 proc.). Raport pokazuje też, że z definicją CSR-u najbardziej obeznane są branże: produkcyjna (32 proc.) i transportowa (26 proc.), a w najmniejszym stopniu – branża budowlana (17 proc.).

Co więcej – im większa firma, tym większa wiedza na temat obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Definicję CSR zna tylko 17 proc. mikrofirm, podczas gdy wśród średnich ten odsetek wynosi już 30 proc.

– Z tego raportu wynika przede wszystkim, że CSR jako zdefiniowane zjawisko jest niezrozumiany i trudno postrzegany przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Natomiast w momencie, kiedy zadajemy szczegółowe pytania o to, jakie konkretne działania prowadzą nasi respondenci w obszarze ochrony środowiska czy rozwoju pracowników, wówczas okazuje się, że aż 67 proc. firm prowadzi działania CSR-owe, choć nawet nie zdają sobie z tego sprawy – mówi Radosław Woźniak.

Raport EFL pokazuje, że choć 71 proc. mikro, małych i średnich firm nie zna definicji terminu CSR, to po zapoznaniu się z nią aż 67 proc. przedsiębiorców MŚP deklaruje prowadzenie aktywności w tym obszarze. Najaktywniejsi są przedstawiciele branży HoReCa (83 proc.), z kolei najrzadziej działania CSR realizują firmy handlowe (55 proc.).

– CSR kojarzy się z korporacjami i firmami międzynarodowymi, z dużymi przedsiębiorstwami, które dysponują zasobami, wielkimi budżetami i stać na tego typu działania. Natomiast w rzeczywistości widać wyraźnie, że działania dotyczące rozwoju pracowników, budowania trwałych i poprawnych relacji ze swoimi partnerami biznesowymi, ochrony środowiska rozumianej jako używanie alternatywnych źródeł energii czy segregowanie odpadów nie są zarezerwowane wyłącznie dla wielkich firm. CSR jest w zasięgu praktycznie każdego przedsiębiorstwa – mówi Radosław Woźniak.

Badanie Europejskiego Funduszu Leasingowego pokazuj jednak, że jak na razie tylko 7 proc. mikro, małych i średnich firm – które realizują działania CSR – ma strategię w tym obszarze. Uwzględniając elementy społecznej odpowiedzialności biznesu w ogólnej strategii firmy czy planach okresowych – można przyjąć, że blisko co piąta (22 proc.) ma w tym zakresie jakikolwiek plan, formalizujący i strukturyzujący działania CSR. Ponad połowa (59 proc.) podmiotów z sektora MŚP realizujących działania CSR nie ma również wyznaczonego żadnego budżetu na ten cel. 

Pozytywny jest natomiast fakt, że w 7 na 10 firm firm z sektora MŚP inicjatorem działań z zakresu CSR jest zarząd lub top management. To sprzyja skuteczności takich działań i zapewnia im finansowanie. Z drugiej strony – może jednak niekorzystnie wpływać na utożsamienie się pracowników z aktywnościami podejmowanymi przez firmę w tym obszarze. Co ciekawe, źródłem inicjatywy CSR najrzadziej są działy HR oraz PR/marketing (8 proc.).

Raport „CSR w MŚP. Pod lupą” pokazuje również, że tylko 11 proc. firm ma wyznaczony budżet na ten cel, a kolejne 7 proc. ma pulę środków na działalność CSR-ową w ramach budżetu marketingowego. Co dziesiąta firma przeznacza na nią do 10 tys. zł rocznie, co trzecia – do 100 tys. zł. Ponad 1 mln zł rocznie na działalność CSR przeznacza tylko 3 proc. podmiotów z sektora MŚP.

– Korporacyjna odpowiedzialność biznesu jest istotnym elementem strategii również dla Grupy Crédit Agricole. Jako jej członek w oczywisty sposób prowadzimy w Polsce działania z tego obszaru. Współpracujemy głównie z małymi i średnimi firmami, których w Polsce jest prawie 3 mln i zatrudniają prawie 50 proc. wszystkich pracowników w gospodarce. Jako EFL uważamy, że jesteśmy zobowiązani do tego, aby naszą wiedzę i doświadczenie z obszaru CSR przekazywać naszym klientom i partnerom – tak, żeby oni również mogli działać w tym obszarze – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu Europejskiego Funduszu Leasingowego.

Źródło materiału: Newseria
Źródło zdjęcia głównego: freepik.com, designed by jcomp

CSR raport społeczna odpowiedzialność biznesu

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisRobot sprawdzi influencera!
Zbliża się IX Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach

Podobne wpisy:

  • Raport Brandly360_press pack
    Premiera raportu Brandly360 „Trendy Customer Experience. Rewolucja czy ewolucja doświadczeń Klienta?” już 29 listopada
  • Screenshot_7
    Nowy raport Customer Experience 2023 „Epoka nowych doświadczeń”

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Najnowsze

  • Świąteczna kampania Plusa na Kartę
  • Konferencja Reklamuję Etycznie 23’ „Algorytmy zmiany” już 7 grudnia
  • Branżowy Okrągły Stół Influencer Marketingu pod egidą IAA Polska

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter webinar współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow