Wirtualny świat pełen jest różnych typów tekstów, które pozornie niczym się od siebie nie różnią. Każdy jednak ma swoje specyficzne zasady i powinien być dostosowany do docelowych odbiorców czy umiejscowienia. Dlatego, kto chce skutecznie tworzyć teksty na potrzeby sieci, powinien znać i stosować zasady webwritingu.
Czym to jest webwriting?
Webwriting to pojęcie, które określa umiejętność tworzenia tekstów dla stron internetowych, blogów, portali informacyjnych, social mediów i reklam. Webwriter, oprócz doskonałej znajomości zasad danego języka, musi dostosować styl i charakter pisania do potrzeb tekstu i odbiorcy. Jego pracę można podzielić na dwie uzupełniające się kategorie: uwagę na poprawność językową i przeznaczenie tekstu. Inaczej pisze się artykuł, reklamę, wpis na bloga czy news na social media.
Podstawowe zasady webwritingu
Tworzenie treści dla internetu zdecydowanie różni się od pisania dla innych, tradycyjnych mediów. Wiąże się to z przyzwyczajeniami odbiorców, którzy w głównej mierze nie przykładają dużej wagi do starannej lektury w internecie. Ma to spory związek z naszym zabieganym stylem życia, a co za tym idzie, że nie czytamy artykułów w całości. Najczęściej skupiamy się na tytule i leadzie, co w krótkim czasie pozwala na wyciągnięcie i przyswojenie najważniejszych dla nas informacji.
Podążając tym tropem, należy dostosować pisanie do zasad odwróconej piramidy.
Podczas gdy klasyczne teksty opierają się na stopniowaniu uwagi odbiorcy, zasada odwróconej piramidy stosowana w internecie ma na celu natychmiastowe zwrócenie uwagi użytkownika. Na samym początku, czyli tam, gdzie najpierw pada nasz wzrok, skupiamy się na głównych faktach, aby potem przejść do ich rozwinięcia i na koniec krótko podsumować poruszany temat.
Struktura tekstu
Aby zachęcić czytelników do lektury, tekst na stronie internetowej przede wszystkim powinien być przejrzysty, czyli pisany krótkimi i zwięzłymi zdaniami oraz podzielony na akapity opatrzone odpowiednimi nagłówkami, tytułami i śródtytułami.
Jednym z kluczowych elementów poprawnego redagowania tekstów jest umiejętne wyróżnienie ważnych elementów. Warto stosować takie zabiegi jak pogrubienia lub podkreślenia tekstu, kursywę lub zmianę koloru czcionki. Aby nie zanudzić użytkownika samym tekstem, należy wstawić zdjęcia, może to być także wykres lub tabelę, które przedstawiają w sposób bardziej intuicyjny dany fragment.
W przygotowaniu tekstu powinniśmy zwrócić uwagę na sposób czytania użytkowników przypominający literę F: nasz wzrok wędruje od lewej do prawej strony i podąża w dół, tworząc w ten sposób tor w kształcie F. (źródło). To oznacza, że pierwszy paragraf jest czytany w całości, reszta tekstu zależy od zaciekawienia odbiorcy.
Rodzaje tekstów pisanych dla internetu
Wraz z rozwojem ery digitalizacji, w sieci pojawiło się wiele rodzajów tekstów o różnym przeznaczeniu: od portali informacyjnych i kiedyś bardzo popularnych blogów, po najmodniejsze dziś social media i wszędobylskie w internecie reklamy. Ich styl i przekaz zasadniczo różnią się między sobą, dlatego warto poznać zasady, które nimi rządzą.
Pisanie na social mediach
Dziś prawie każda firma ma swój profil na przynajmniej jednym portalu społecznościowym. Co więcej, aby skutecznie go prowadzić, zatrudnia social media managera, który mierzy się z wyzwaniami i wymaganiami followersów. Podstawowym zadaniem tekstów na tych kanałach jest przyciągnąć uwagę odbiorców. To zależy już od pierwszych zdań posta. Muszą one być chwytliwe, dobrze sformułowane i zachęcać do dalszego czytania.
Jak wykazały ostatnie badania, największą grupą odbiorców social mediów jest pokolenie Z (źródło). Ich przyzwyczajenia znacznie różnią się od poprzedzających ich millenialsów. Pokolenie Z nie koncentruje się na długich treściach w sieci i często rezygnuje z dalszej lektury, jeżeli dany post jest za długi, nie odzwierciedla ich wartości lub jest pozbawiony stymulujących szczegółów, takich jak np. emoji i emotikony. Dlatego tekst na portalach społecznościowych powinien być zwięzły i precyzyjny, opatrzony zdjęciami, grafikami i najlepiej różnymi kolorami, może zawierać również przykuwające uwagę, kilkusekundowe wideo. Każdy portal społecznościowy różni się pod względem jego tematyki i przeznaczenia, dlatego ważne jest zawsze dostosować styl i treść do jego docelowych odbiorców. Np. post na LinkedIn zawsze będzie się różnił od posta na Twitterze. Pierwszy kanał ściśle dotyczy świata pracy zawodowej, więc posty będą skierowane do profesjonalistów w różnych dziedzinach. Mogą być nawet bardzo długie. Drugi jest platformą wymiany myśli i poglądów lub newsów, dlatego styl publikacji będzie dostosowany do szerokiego kręgu odbiorców i treści będą bardzo zwięzłe.
Pisanie na bloga i SEO
Blog jest swego rodzaju wizytówką firmy. W związku z tym treść wpisów musi się wiązać z jej doświadczeniem i specjalizacją. Warto prowadzić bloga, ponieważ można się w ten sposób przyczynić do wyższego pozycjonowania strony w wyszukiwarkach – tym samym jego treść dotrze do większej liczby odbiorców.
Aby otrzymać jak najlepszy efekt, należy zastosować reguły SEO, którego podstawą jest właściwe użycie słów kluczowych na blogu, a co za tym idzie, zwiększenie możliwości wysokiego pozycjonowania strony w wyszukiwarkach.
Pisanie treści reklam
Najważniejsze, aby tekst był zawsze krótki, łatwy do przyswojenia i przede wszystkim perswazyjny. W pisaniu tekstów reklamowych zarówno treść, jak i forma są tak samo ważne.
Aby skutecznie przekonać odbiorcę do nabycia produktu, warto zastosować trik potrzeba-problem-korzyści, który polega na przedstawieniu zagadnienia szczególnie ważnego dla odbiorcy, sposobu rozwiązania problemu z nim związanego i korzyści wynikającej z użycia danego rozwiązania. W ten sposób można dotknąć wrażliwych dla klienta punktów i dzięki temu łatwiej sprzedać produkt.
Przydatne jest także w tym celu tzw. call to action, czyli bezpośrednie zaproszenie odbiorcy do działania (np. kup teraz, zobacz najnowszą promocję, subskrybuj i odbierz 10% zniżki na pierwsze zakupy). Dzięki takiej zachęcie znacznie wzrasta prawdopodobieństwo, że użytkownik skorzysta z danej usługi.
Pisanie (nie) dla każdego
Pisanie tekstów do internetu rządzi się swoimi szczególnymi prawami. To rynek dynamiczny, który podlega ciągłym zmianom i wciąż się rozwija. Dlatego ten, kto na poważnie wiąże swoją przyszłość z webwritingiem, powinien próbować swych sił w różnych niszach tematycznych. Potem ewentualnie może się wyspecjalizować w preferowanym przez siebie sektorze. Oprócz tego powinien sporo pisać i czytać, a także zainwestować w odpowiednie kursy. Kluczowym elementem jest również śledzenie poczynania konkurencji oraz najnowszych trendów.
Autor tekstu: Monika Samek
Źródło zdjęcia głównego: cottonbro / Pexels
Komentarze: brak