Pandemia gwałtownie zmieniła życie milionów ludzi na świecie. Zamknięte galerie i szkoły, dezynfekowanie rąk czy noszenie maseczek nie są najważniejszymi problemami ludzi, lecz ich brak możliwości kontaktu z innymi. Dlatego marki dołączają się do światowego apelu: zachowaj dystans!
Tak blisko, a jednocześnie daleko
McDonald’s, Coca-Cola, Audi i Volkswagen – to tylko niektóre marki, które za pomocą zaprojektowanego na nowo logo starają się interpretować „dystans społeczny”. Takie zachowanie stało się popularne ze względu na rozprzestrzenianie się koronawirusa. Dystans społeczny oznacza bycie w odległości co najmniej 1,5 metra od drugiego człowieka, w celu zmniejszenia ryzyka zarażenia się.
Jest to niezwykle trudny czas dla ludzi, dlatego marki postanowiły przyłączyć się do światowego manifestu pokazująć, że tylko dzięki utrzymywaniu dystansu można uniknąć gwałtownego wzrostu liczby zachorowań.
Audi i Volkswagen
Światowi giganci na rynku motoryzacyjnym postanowili przeprojektować swoje logo.
W krótkim klipie Audi rozdziela słynne cztery koła, które na końcu łączą się w jedno. Napisy pod nimi głoszą „zachowajcie dystans” oraz „pozostańcie razem”.
Natomiast Volkswagen odseparowało literę W od V. W klipie dominuje pierwszy wyraz „my”. Marka wskazuje, że pomimo bycia w separacji, wciąż jesteśmy jednością i musimy się wspierać w tym trudnym czasie.
Nike
Firma oficjalnie nie zmieniła swojego logo, ale rozpoczęła dużą kampanię w mediach społecznościowych. Wzięło w niej udział wielu gwiazdorów, w tym zawodnik NBA LeBron James oraz golfista Tiger Woods.
Kampania zachęca ludzi, aby dołączyli do zabawy. Mogą zrobić to w miejscu swojego zamieszkania. Nike, jak wiele innych marek, został zmuszony do zamknięcia swoich kilkunastu sklepów na świecie.

Coca-Cola
Obecnie marka wyświetla reklamę na opuszczonym nowojorskim Times Square, w której każda litera jest oddzielona. Poniżej znajduje się hasło: „Bycie osobno jest najlepszym sposobem na bycie razem”.

Nine Network
Australijska sieć telewizyjna również zmieniła słynne logo, które składa się z dziewięciu kropek ułożonych w trzy rzędy. Obecnie wyglądają one jak rozproszony układ kulek. Stacja chce zachęcić wszystkich do ćwiczenia #SocialDistancing i spowolnić rozprzestrzenianie się COVID-19.

Co by było, gdyby…
…inne marki również zmieniły swoje logotypy?
Biorąc pod uwagę, że wiele osób pracuje zdalnie z domu lub spędza czas w kwarantannie, nic dziwnego, że kreatywność kwitnie na całym świecie. Wiele nowych projektów, które się pojawiają, są odpowiedzią na hasło #stayathome.
Jednym z takich projektantów jest Jure Tovrljan, grafik ze Słowenii, który „zabawił się” logami słynnych marek. Są to tylko autorskie projekty. Chociaż – kto wie – może firmy pokuszą się o ich zmiany?
Starbucks
GoodYear
Igrzyska Olimpijskie
NBA
MasterCard
Corona Extra
To nie wszystkie logotypy, które mogą zostać poddane metamorfozie. W rebrandingu GUT Buenos Aires stworzył nowy wygląd giganta na rynku online, Mercado Libre.
Aby wzmocnić znaczenie utrzymywania dystansu społecznego, logo zostało przeprojektowane tak, aby podkreślić wagę nowych form witania się, tym samym unikając bezpośredniego uścisku dłoni. Jak podkreśla marka: nadszedł czas na łokieć!
W obliczu epidemii
Obecne kampanie wpisują się w szerszy trend wśród marek szukających sposobów dostosowania komunikacji, marketingu i produkcji w świetle globalnej pandemii. Kilku dystrybutorów alkoholu zmieniło formę produkcji, aby zapewnić środki do dezynfekcji rąk w przypadku ich niedoboru na rynku.
Inni robią, co mogą, aby wspierać partnerów, którzy ucierpią z powodu zamknięcia większości punktów usługowych. Przykładowo Fireball Whisky uruchomiła największy na świecie słoik napiwków, aby wesprzeć barmanów, którzy stracili dochody w wyniku COVID-19.
Czy zmienione loga to dobry pomysł?
Marki mają świadomość, że „społeczny dystans” jest aktualnie najważniejszy. Pozostanie w domu czy zachowywanie odpowiedniej odległości od drugiej osoby, pozwala na wolniejsze rozprzestrzenianie się wirusa, a nawet zmniejszenia liczby zachorowań.
Firmy nie tylko poprzez kampanie, ale także poprzez bawienie się formą oraz treścią zachęcają do kreatywności, a także wspierają tych, którzy muszą przebywać w domu z powodu kwarantanny. Jest to niezwykle ciekawa, ale i społeczna inicjatywa, na którą decyduje się coraz więcej światowych marek.
Autor tekstu: Paulina Grabara
Źródło zdjęcia głównego: Markus Spiske/Pexels
Komentarze: brak