W najnowszym badaniu zleconym przez Santander Bank Polska przeprowadzonym przez agencję badawczą IQS, alarmująco duża grupa polskich nastolatków w wieku od 12 do 15 lat przyznaje się do braku wystarczającej wiedzy finansowej. Zaledwie 7% ocenia swoje umiejętności w tym zakresie jako zaawansowane. W porównaniu, starsi nastolatkowie (w wieku 16-18 lat) prezentują się nieco lepiej, z 22% uznających swoją wiedzę finansową za dobrą.
Umiejętność wydawania pieniędzy – jasny punkt
Choć nastolatkowie mogą być krytyczni w stosunku do swojej ogólnej wiedzy finansowej, większość z nich pozytywnie ocenia swoje umiejętności racjonalnego wydawania środków. W grupie wiekowej 16-18 lat, 60% respondentów jest przekonanych, że wie, jak mądrze wydawać pieniądze, podczas gdy w grupie wiekowej 12-15 lat ten odsetek wynosi 22%.
Kluczowe kwestie finansowe: inflacja i inwestycje
Inflacja będąca tematem numer jeden w mediach od wielu miesięcy nie jest obca młodszym respondentom. Zaskakujące 80% badanych w wieku 12-15 lat deklaruje, że rozumie, czym jest inflacja. Wiedza na temat instrumentów inwestycyjnych okazuje się być bardziej zaawansowana zarówno wśród starszych nastolatków, jak i ich rodziców – 80% z nich prawidłowo odpowiedziało na pytania testowe dotyczące stóp procentowych i procentu składanego. Niemniej jednak, temat dywersyfikacji dochodów z inwestycji stanowił wyzwanie dla prawie 30% respondentów w obu grupach.
Główne źródła wiedzy finansowej nastolatków
Dla młodszych nastolatków głównymi źródłami wiedzy o zarządzaniu finansami pozostają dom (50%) i szkoła (43%). W przypadku starszej młodzieży, Internet staje się dominującym źródłem informacji – 49% z nich korzysta z takich platform jak TikTok (48%), YouTube (45%) czy Instagram (31%). Telewizja jest wskazywana przez ponad 30% wszystkich badanych nastolatków, natomiast podcasty i prasa cieszą się znacznie mniejszym zainteresowaniem.
Najnowsze badanie zlecone przez Santander Bank Polska pokazuje, że nastolatkowie mają zróżnicowaną wiedzę finansową. Młodsi nastolatkowie nie czują się pewni w kwestiach finansowych, ale wykazują pewien poziom świadomości w racjonalnym wydawaniu pieniędzy. Badanie wskazuje na rosnącą rolę mediów społecznościowych, jako źródła wiedzy finansowej dla starszej młodzieży, co podkreśla potrzebę zintensyfikowanej edukacji finansowej.
Autor tekstu: Natalia Przybyłowska
Źródło zdjęcia głównego: ijeab/Freepik
Komentarze: brak