site logo
  • PRosta
    komunikacja
  • meandry
    marketingu
  • reklamówka
    pomysłów
  • medialne
    rozmaitości

  • o nas

  • współpraca

  • kontakt
Homepage > medialne rozmaitości > Związek Firm Public Relations, Stowarzyszenie Demagog i Fundacja Digital Poland stworzyły koalicję przeciw dezinformacji
26.04.2022  |  Dodane przez Redakcja w medialne rozmaitości

Związek Firm Public Relations, Stowarzyszenie Demagog i Fundacja Digital Poland stworzyły koalicję przeciw dezinformacji

Razem Przeciw Dezinformacji_logo

– Dezinformacja to potężna broń, która w realny sposób może negatywnie wpływać na kraje i bieg ich historii, dlatego musimy działać tu i teraz, by powstrzymać skutki jej użycia – mówią wspólnie członkowie Związku Firm Public Relations, Stowarzyszenia Demagog i Fundacji Digital Poland. To właśnie z inicjatywy tych organizacji powstała Koalicja „RAZEM PRZECIW DEZINFORMACJI”, która poprzez różnorodne działania edukacyjne chce walczyć z tym szkodliwym zjawiskiem.

Szybki rozwój nowych technologii oraz mediów cyfrowych zapewnia szeroki dostęp do wszelkich informacji, bez względu na granice państwowe i czasowe. To ogromne ułatwienie, które posiada jednak swoją ciemną stronę. Cyfrowe tempo rozprzestrzeniania się informacji pozwala na równie szybkie tworzenie i rozpowszechnianie nieprawdziwych wiadomości, które realnie wpływają na rzeczywistość społeczeństw, a także zachowania ich członków.

– Aby ludzie w systemach demokratycznych podejmowali właściwe wybory, muszą mieć dostęp do prawdy. Po drugiej stronie barykady są fake newsy, które mogą paraliżować i przerażać, być bezpośrednią przyczyną fatalnych decyzji, zarówno jednostek, jak i całych społeczności. Konsekwencją może być dezintegracja społeczeństwa zagrażająca demokracji, a w końcu powstanie przestrzeni dla łamania praw i wolności obywatelskich. Dlatego musimy walczyć o prawdę, o to, by każdy człowiek miał dostęp do wiarygodnych źródeł oraz mediów i mógł na tej podstawie wypracowywać swoje poglądy, a także dokonywać samodzielnych, odpowiedzialnych wyborów, opierając się na faktach, a nie na fałszywych obrazach zakłamujących rzeczywistość. Na fali tego dążenia, które dzielimy ze Stowarzyszeniem Demagog i Fundacją Digital Poland, wspólnie powołaliśmy Koalicję „RAZEM PRZECIW DEZINFORMACJI” – mówi Przemysław Mitraszewski, prezes zarządu Związku Firm Public Relations.

Fake news – potwór z wieloma głowami

W ostatnich latach mamy prawdziwy wysyp fałszywych informacji – od teorii o morderczych sieciach 5G, poprzez udawaną pandemię COVID-19 po informacje o zabójczych szczepionkach zawierających chipy mające sterować społeczeństwem. W gąszczu kuriozalnych doniesień prawda jawi się często jako niewiarygodna. Przeprowadzone przez Fundację Digital Poland badanie pokazuje, że prawdziwym dezinformacyjnym rajem są media społecznościowe oraz telewizja, która dla 2/3 badanych jest podstawowym źródłem informacji o Polsce i świecie.

– Właśnie dlatego tak ważne jest połączenie sił i wspólna walka z rozlewającą się falą dezinformacji mającej skłócić Polaków – mówi Piotr Mieczkowski,dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland. – Z naszego raportu „Dezinformacja oczami Polaków” wynika również, że ponad 80 proc. Polaków spotkało się z fake newsami, a blisko 30 proc. wierzy w teorie spiskowe. To jest bezpośredni powód, dla którego od blisko pięciu lat podejmujemy różnego rodzaju działania edukacyjne, których celem jest przeciwdziałanie dezinformacji. Szczególnie zależy nam na zwiększeniu odporności społeczeństwa na celowo dystrybuowane fałszywe teorie. W ramach Koalicji będziemy szczególnie aktywni w zakresie wykorzystania nowych technologii do walki z dezinformacją oraz będziemy się dzielić najlepszymi praktykami dotyczącymi kampanii edukacyjnych – podkreśla Piotr Mieczkowski.

Koalicja stawia na edukację

Celem inicjatywy „RAZEM PRZECIW DEZINFORMACJI” są długofalowe i zakrojone na szeroką skalę działania podejmujące walkę z fałszywymi informacjami w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Aktywności Koalicji będą skupiać się na edukacji grup szczególnie narażonych na dezinformację, promowaniu wiedzy i narzędzi do walki z fake newsami, a przede wszystkim na nauce zastosowania nowych technologii do ich weryfikacji. Planowane działania obejmują także współpracę z wiarygodnymi twórcami internetowymi oraz aktywne uczestnictwo w kształtowaniu polityk publicznych, wspierających walkę z zorganizowaną dezinformacją.

– Wojna w Ukrainie pokazała nam, jak niebezpieczne mogą być fake newsy. Musimy pamiętać, że jesteśmy na wojnie informacyjnej, której ofiarami, ale często również nieświadomymi przekaźnikami dezinformacji, są użytkownicy mediów społecznościowych. Tylko edukacja i wspólne działanie różnych organizacji mogą zwiększyć świadomość obywateli i ochronić ich przed dezinformacją. Dzięki Koalicji będziemy mogli docierać z rzetelnymi informacjami do jeszcze większej grupy osób – tłumaczy Małgorzata Kilian, prezes Stowarzyszenia Demagog.

Inicjatorzy Koalicji już od dawna działają w sferze informacyjnej i mają duże doświadczenie oraz kompetencje komunikacyjne, ale tylko współpraca w szerokim gronie może przynieść wymierne efekty. Dlatego lista podmiotów tworzących Koalicję nie jest zamknięta.

– Naszym nadrzędnym celem jest walka o rzetelną i obiektywną informację, dostępną dla każdego człowieka. Dlatego z otwartymi ramionami zapraszamy podmioty i instytucje, którym ta idea jest bliska i które chciałyby dołączyć do działań w ramach Koalicji. Jednym z głównych warunków dołączenia do Koalicji jest symboliczne złożenie podpisu pod stworzonym przez nas manifestem. W naszym społeczeństwie szerzy się dezinformacja na wielką skalę. Jednak jestem przekonany, że razem jesteśmy w stanie z sukcesem zawalczyć o prawdę – mówi Przemysław Mitraszewski.

Zachęcamy do śledzenia działań Koalicji, o których niebawem będziemy informować.

Zapoznaj się z manifestem.

dezinformacja fake news

Dodano przez Redakcja

Poprzedni wpisPrezesi polskich firm dużo tracą przez brak aktywności w social mediach. Często po prostu nie mają świadomości korzyści
YouTube i TikTok ulepszają funkcję automatycznych napisów w filmach

Podobne wpisy:

  • kayla-velasquez-6Xjl5-Xq4g4-unsplash
    Bez zmiany nawyków użytkowników social mediów walka z dezinformacją będzie niemożliwa
  • jorge-franganillo-34zq7tzqRSw-unsplash
    Większość Polaków styka się z fake newsami, ale korzysta z niepewnych źródeł informacji

Komentarze: brak

Dołącz do dyskusji: zostaw komentarz. Kasuj komentarz

(will not be shared)

Najnowsze

  • Instagram wprowadza Quiet Mode oraz nowe funkcje personalizacji treści
  • 4 najcięższe grzechy UX
  • Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od influencer marketingu. Pojawiają się kierunki nauczania w tej dziedzinie

Newsletter

Medialna Perspektywa

Zobacz także:

Tagi

akcja społeczna badanie biznes Crash Mondays CSR e-commerce ekologia Facebook Google handel influencer marketing influencerzy Instagram kampania kampania edukacyjna kampania reklamowa kampania społeczna komunikacja konferencja konkurs koronawirus kryzys wizerunkowy LinkedIn marketing media Meta monitoring mediów nowość online Public Relations raport reklama sklep internetowy social media spot reklamowy sprzedaż sztuczna inteligencja TikTok trendy Twitter współpraca wydarzenie YouTube zakupy święta

O nas

Medialna Perspektywa to portal poświęcony Public Relations, komunikacji w mediach, marketingowi
i mediom społecznościowym oraz reklamie.

Mapa strony

  • Strona główna
  • O nas
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Regulamin strony
  • Blog
  • Newsletter

Tematy

  • meandry marketingu
  • medialne rozmaitości
  • PRosta komunikacja
  • reklamówka pomysłów
  • Uncategorized

Newsletter

Projekt i wykonanie Fabrykawww.com 2018 | Projekt logo: Karolina Romanow
Serwis wykorzystuje pliki cookies i politykę prywatności. Korzystając ze strony akceptujesz jej regulamin. Dowiedz się więcej...